Thursday, December 14, 2017

အပိုင္း ( ၁ ) လူ့စြမ္းအားအရင္းအျမစ္စီမံခန့္ခဲြျခင္း မိတ္ဆက္ ၄


( ဈ ) ဝန္ထမ္းလက္စဲြစာအုပ္ ( Employee Handbook ) 
ကိုယ္႕ကုမၸဏီ ၊ အဖဲြ႕အစည္းအေျကာင္းလဲ အေတာ္အသင့္သိျပီ၊ လက္ရိွအေနအထားေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားကိုလည္းသိျပီဆိုပါေတာ့။ ဘာကစျပီး လုပ္ၾကမွာလဲ။ ပထမဦးဆံုးစျပီး လုပ္သင့္တာကေတာ့ Employee Handbook စဆဲြဖို႕ပါဘဲ။ Employee Handbook ဟာ ကုမၸဏီနဲ႕ဝန္ထမ္းၾကားက ကတိကဝတ္တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ကုမၸဏီနဲ႕ဝန္ထမ္းေတြဘက္က တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္္္္္္္ေပးရမယ့္အပိုင္း ေတြ၊ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမယ့္ ကိစၥရပ္ေတြကို ေဖာ္ျပထားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့မွလဲ ဝန္ထမ္းေတြ အေနနဲ႕ ကုမၸဏီမွာရိွတဲ႕ 
အျခားအျခားေသာ ဝန္ထမ္းေတြနဲ့အတူတူ သာတူညီမွ်မႈရရိွတယ္လို့ ခံစားရေစ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ Employee Handbook က ကုမၸဏီတစ္ခုအတြက္ အင္မတန္ကိုအေရးၾကီးထဲ့ အခန္းက႑မွာ ရိွ ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႕လဲဆိုေတာ့ အဲဒီ Employee Handbook အထဲမွာ ကုမၸဏီက တာ၀န္ယူမွဳေတြနဲ႕ ဝန္ ထမ္းေတြရဲ႕ရပိုင္ခြင္႕ေတြ၊ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမယ့္အခ်က္ေတြ၊ တဘက္နဲ႕တဘက္ထားရိွရမယ္႕ကတိ ကဝတ္ ေတြ၊ Commitment ေတြ ပါဝင္ေနလို႕ပါ။ ဒီေနရာမွာ သတိခ်ပ္ဖို႕တစ္ခုက Employee Handbook မရိွရင္ ဘာအခက္အခဲေတြရိွလာနိုင္သ လဲ သိဖို႕လိုပါတယ္။ ဝန္ထမ္းေတြအားလံုးဟာ ကုမၸဏီ ( ဒါမွမဟုတ္ ) အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခုမွာ တာဝန္ထမ္း ေဆာင္တဲ႕အခါသူတို့ရဲ႕အဓိကလိုအပ္ခ်က္က စီမံအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့သူေတြရဲ့ တရားမွ်တမႈျဖစ္ပါတယ္။ ခြင့္ယူတာ ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အခြင္႕အေရးတစ္ခုခုရတာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အျပစ္ေပးအေရးယူခံရတာပဲျဖစ္ျဖစ္ အားလံုးနဲ႕တန္းတူပဲ ျဖစ္ခ်င္ၾကပါတယ္။ တကယ္လို႕ စီမံခန္႕ခဲြတဲ့သူေတြက ဒီလူကေတာ့ျဖင့္ 
လုပ္ငန္းရွင္နဲ့ ဘယ္လိုပတ္သက္ လို႕၊ သူကဘာမို႕လို႕ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအခ်က္ေတြကို ေထာက္ထားျပီး အဂတိလိုက္စားတယ္ပဲေျပာေျပာ၊ ဘက္လိုက္တယ္ပဲေျပာေျပာ မမွ်မတဆံုးျဖတ္ခဲ့ရင္ ဝန္ထမ္းေတြရဲ့မေက်နပ္မႈေတြပဲ ရရိွလာမွာအမွန္ပါပဲ။ ဥပမာ သာမန္ဝန္ထမ္းတစ္ေယာက္ ရံုးပ်က္ျပီးခြင့္မတိုင္ရင္ အဆူခံရ ၊ လစာအျဖတ္ခံရျပီး လုပ္ငန္းရွင္ရဲ့ အမ်ိဳးခြင့္မတိုင္ရင္ အေရးမယူတာမ်ိဳးေပါ့။ မန္ေနဂ်ာေတြက အားလံုးအတူတူူပဲဆိုျပီးဆံုးျဖတ္လိုက္ျပန္ရင္ လဲ ( တကယ္ေတာ့ အဲဒီလိုဘဲလုပ္ရမွာျဖစ္ေပမယ့္ ) လုပ္ငန္းရွင္ရဲ႕ျငိဳျငင္မႈခံရမွာကို စိုးရိမ္ၾကမွာဓမၼတာပါ။ အရာအားလံုးကို ျဖစ္ပ်က္တဲ့အေၾကာင္းျခင္းရာေပၚမူတည္ျပီး တခုခ်င္းလိုက္ဆံုးျဖတ္ေနရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႕ ငယ္ငယ္တံုုးက သင္ခဲ႕ရတဲ႕ပံုျပင္္ေလးထဲကလို စာကေလးတေကာင္လာလိုက္ စပါးေစ့တေစ့ခီ်သြား လိုက္နဲ႕ Never Ending Story ေျပာျပေနသလိုပဲ ျဖစ္ေနေတာ့မွာပါ။ အဲဒီေတာ့ Employee Handbook ရိွ တယ္ဆိုရင္ ဒီစာအုပ္၊ ဒီ စည္းကမ္းစည္းမ်ဥ္းအရ အားလံုးကို တေျပးညီေဆာင္ရြက္ဖို႕မခက္ေတာ႕ဘူးေပါ့။ အျငိဳျငင္ခံရမွာလဲ မစိုးရိမ္ရေတာ့ဘူးေပါ့။တခုသတိထပ္ျပီးေပးခ်င္ပါတယ္။ Employee Handbook ဆိုတာ Management Level က လူ ေတြပဲလက္ထဲမွာကိုင္ထားတာ၊ သိေနရတာမဟုတ္ဘဲ လိုက္္နာေဆာင္ရြက္ရမယ့္ ဝန္ထမ္းေတြအားလံုးသိ ေအာင္ လုပ္ထားဖို႕လိုတယ္ဆိုတဲ႕အခ်က္ပါ။ ျဖစ္နိုင္ရင္ ဝန္ထမ္းအသစ္တစ္ဦး အလုပ္စဝင္ကတည္းက ေပးထားသင္႕တဲ့႕စာအုပ္ျဖစ္ျပီး အနည္းဆံုးေတာ့ တစ္ေခါက္စီဖတ္ျပီးသားျဖစ္သင့္ပါတယ္။ ကဲအဲဒီေတာ့၊ Employee Handbook စျပီးေရးပါျပီတဲ့။ ဘာကစေရးမွာလဲ။ ဘာအခ်က္ေတြပါရမွာ လဲ ၾကည့္ရေအာင္ပါ။ 

( ည ) ဝန္ထမ္းလက္စဲြစာအုပ္ ( Employee Handbook ) တြင္ပါဝင္သင့္သည့္အခ်က္မ်ား 
မ်ားေသာအားျဖင့္ Employee Handbook ကိုက႑အလိုက္အခန္းေတြခဲြျပီးေရးသားသင္႕ပါတယ္။ ကဲစၾကည္႕ၾကရေအာင္။ ပထမဦးဆံုးကေတာ့ အခန္း ( ၁ ) နိဒါန္းေပါ့။ အဲဒီအခန္းမွာေတာ့ ကုမၸဏီ / အဖဲြ႕အစည္း ရဲ႕၊ Vision & Mission Statement ေတြ၊ Core Values ေတြ၊ Board of Director ရဲ႕ ခံယူ ခ်က္ေတြ၊ ဝန္ထမ္းမ်ားအေပၚမွာထားရိွတဲ့သေဘာထားေတြ ပါဝင္ရပါမယ္။ ဒါမွလည္း ဝန္ထမ္းေတြက ဒီ ကုမၸဏီမွာ အလုပ္ဝင္တဲ့အခါ ဘာေတြကို အေလးအနက္ထားလုပ္ေဆာင္ရမယ္။ ကိုယ့္ကုမၸဏီက ဘယ္ လမ္းေၾကာင္းကို သြားေနတယ္၊ ေရွ႕ရည္မွန္းခ်က္ေတြက ဘာေတြလဲဆိုတာ သိနိုင္မွာေပါ႕။ အခန္း ( ၂ ) မွာကေတာ့ လက္ရိွကုမၸဏီရဲ့ ဖဲြ႕စည္းပံု Organization Chat ကို ထည့္သြင္းထားဖို့ လိုပါတယ္။ ဝန္ထမ္းေတြကို Level 
ဘယ္နွစ္ခုခဲြထားျပီး ဘယ္လိုရာထူး အေခၚအေဝၚေတြသံုးစဲြမယ္။ တခါ တရံမွာ အဲဒီလိုလုပ္ဖို႕အခက္အခဲေတြရိွေနတတ္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို့လဲဆိုေတာ့ တခ်ိဳ႕ကုမၸဏီေတြမွာ လစာေတြကို ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ေပးထားတာေတြရိွတတ္လို့ပါ။ အဓိကကေတာ့ အေျခခံလစာကိုအေျခခံျပီး ေရးဆဲြရပါလိမ္႕မယ္။ အဲဒါမွလဲ Chain of Command မွန္္မွာပါ။ အခန္း ( ၃ ) မွာကေတာ့ ဝန္ထမ္းေရြးခ်ယ္ျခင္း၊ ခန္႕အပ္ျခင္းနဲ႕သက္ဆိုင္တဲ႕အပိုင္းေပါ့။ အဲဒီအ ပိုင္းမွာကေတာ့ ဝန္ထမ္းေရြးခ်ယ္ခန့္ထားတဲ့အလုပ္ကို ဘယ္သူကလုပ္မယ္။ ဘယ္အဆင့္မွာဘယ္သူေတြ ကပဏာမေရြးခ်ယ္ျပီးေတာ့ ဘယ္သူေတြက အျပီီးသတ္ဆံုးျဖတ္ေရြးခ်ယ္မယ္ဆိုတဲ႕ကိစၥေတြ၊ အလုပ္စဝင္ တဲ့အခိ်န္ကစျပီး ဘယ္လိုတာဝန္ေတြ ထမ္းေဆာင္ရမယ္ဆိုတာပါတဲ့ Job Description နဲ႕ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္ေတြ၊ ဝန္ထမ္းအဆင့္နဲ႕အေခၚအေဝၚမ်ား ခဲြျခားသတ္မွတ္ျခင္းမ်ား ပါဝင္သင့္ပါတယ္။ ေနာက္အခန္း ( ၄ ) မွာကေတာ့ လုပ္ငန္းခြင္လမ္းညႊန္ျပဳလုပ္ျခင္းနဲ႕ အစမ္းခန့္အပ္ျခင္းဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္ 
မ်ားနဲ႕ပတ္သက္တဲ့စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြကိုေဖာ္ျပဖို႕ပါ။ အဲဒီအခန္းမွာကေတာ့ ဝန္ထမ္းအသစ္တစ္ေယာက္ အလုပ္ခြင္ဝင္ေရာက္လာျပီဆိုတာနဲ႕ သူ႕ကို ကုမၸဏီရဲ႕ လက္ရိွလုပ္ထံုး လုပ္နည္း၊ 
ေပၚလစီ၊ မူဝါဒေတြက ဘာေတြရိွတယ္။ ဌာနတစ္ခုခ်င္းက လက္ရိွ ဘယ္လိုတာဝန္ ေတြ ထမ္းရြက္ေနတယ္ဆိုတာေတြကို MD ကဦးေဆာင္ျပီး သက္ဆိုင္ရာဌာနခဲြအားလံုးရဲ႕ အၾကီးအကဲေတြ ဒါမွမဟုတ္လဲကိုယ္စားလွယ္ေတြက ဘယ္လိုရွင္းျပသြားမယ္။ ဘယ္နွစ္ရက္ေလာက္ အ ခိ်န္ယူရွင္းျပသြားမယ္ဆိုတာေတြ၊ ဝန္ထမ္းအသစ္ေတြအတြက္ ဘယ္နွစ္လအစမ္းခန္႕ကာလထားမယ္။ ဘယ္အခ်က္ေတြကို ေစာင့္ၾကည္႕အကဲျဖတ္သံုးသပ္ျပီး အတည္ျပဳခန္႕ထားမယ္ဆိိုတဲ့အခ်က္ေတြပါဝင္ရ မွာေပါ့။ အခန္း ( ၅ ) မွာကေတာ့ လစာနဲ့စရိတ္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခန္းမွာ ဝန္ထမ္းတစ္ဦး အလုပ္စ ဝင္လို႕ ဘယ္ရာထူး၊ ဘယ္ Level ကစဝင္ရင္ လစာဘယ္ေလာက္ခံစားရမယ္။ တျခားဘယ္လိုခံစားခြင့္ ေတြ ရရိွမယ္။ ဘယ္ေန႕၊ ဘယ္ရက္၊ ဘယ္အခိ်န္ ေတြမွာ လစာထုတ္ေပးမယ္၊ ဘယ္လိုအေျခအေနမို်းမွာ လစာတိုးျမွင့္ခံစားရမယ္။ ဘယ္လိုအေျခအေနမိ်ဳးမွာ ရာထူးတိုးျမွင့္ေပးမယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ေတြပါရမွာေပါ့။ အခန္း ( ၆ ) မွာကေတာ့ အလုပ္ဆင္းျခင္းနွင့္ပတ္သက္ျပီး ကုမၸဏီရဲ့အလုပ္ခိ်န္က ဘယ္အခိ်န္က ဘယ္အခိ်န္အထိဆိုတာေတြ၊ ဘယ္ေန႕ကေန ဘယ္ေန႕ထိဆိုတာေတြ၊ ရံုးေနာက္က်ရင္ ဘာေတြေဆာင္ ရြက္ရမယ္။ ခြင့္ယူမယ္ဆိုရင္ ဘာေတြေဆာင္ရြက္ရမယ္။ 
အဲဒါေတြပ်က္ကြက္မယ္ဆိုရင္ ဘာေတြဘယ္လို အေရးယူေဆာင္ရြက္သြားမယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ေတြ ပါရပါမယ္။ အခန္း ( ၇ ) မွာကေတာ့ အလုပ္နဲ့ပတ္သက္တဲ့ခံစားခြင့္ေတြ ေဖာ္ျပသြားရန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခန္း မွာ သတိထားဖို့က သက္ဆိုင္ရာက၊ နိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ထားတဲ့ ဥပေဒေတြကို ေသခ်ာေလ့လာသံုးသပ္ ဖို႕က HR မန္ေနဂ်ာေတြရဲ့တာဝန္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီခြင့္ေတြခံစားဖို႕လိုအပ္ခ်က္ေတြကဘာေတြလဲဆိုတာ ေဖာ္ျပေပးရပါမယ္။ ( သာမန္အားျဖင့္ေတာ့ ဝန္ထမ္းတဦးဟာ လုပ္သက္ခြင့္၊ ေရွာင္တခင္ခြင့္၊ေဆးခြင့္၊ လက္ထပ္ခြင့္၊ မီးဖြားခြင့္၊ ကရုဏာခြင့္ (Compassionate Leave) လစာမဲ့ခြင့္ေတြကို ခံစားရသင့္ပါတယ္။ ထူးျခားခ်က္အေနနဲ့ ရံုးစိုက္ရာေဒသရဲ့ ျပင္ပေဒသေတြကို သြားေရာက္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရတဲ႕သူေတြ အတြက္ Home Leave ထည့္သြင္း စဥ္းစားေပးသင့္တယ္။ INGO တစ္ခ်ိဳ႕ဆိုရင္ Maternity Leave အျပင္ Paternity Leave ပါ ခံစားခြင့္ေပးတာေတြ႕ရပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ခြင့္တစ္ခုယူမယ္ဆို ဘယ္နွစ္ရက္ ၾကိဳေလွ်ာက္ရမယ္၊ ဘာေတြလုပ္သင့္သလဲ၊ ခြင့္ေလွ်ာက္တဲ့လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြ၊ ေဖာ္ျပေပးသြားရမွာပါ။ ေနာက္ျပီး နွစ္စဥ္အမ်ားျပည္သူရံုးပိတ္ရက္ေတြကို ထည့္သြင္းထားသင့္ပါတယ္။) ဒီေနရာမွာသတိထားသင့္တာေလးတခုေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ကြ်န္္္္္္္္္္ေတာ္တို႕အျမဲရွင္းေနရတဲ့အရာတ ခုပါ ။ အဲဒါကဘာလဲဆိုေတာ့ ပိတ္ရက္ ( ၂ ) ရက္ၾကားမွာခြင္႕ယူတဲ့ကိစၥေတြေပါ ့။ ဥပမာ တနင္းလာေန့က ပိတ္တယ္၊ ၾကာသပေတးေန့က လဲပိတ္တယ္ဆိုရင္ 
ဝန္ထမ္းေတြကၾကား ( ၂ ) ရက္ကိုခြင့္ယူတတ္ၾက တယ္။ အဲဒါဆိုရင္ ဘယ္လိုသတ္မွတ္မလဲ။ ခြင့္က ( ၂ ) ရက္လား ( ၄ ) ရက္လား။ လုပ္ငန္းရွင္ေတြဘက္ က ( ၄ ) ရက္လို႕ သတ္မွတ္ခ်င္ၾကျပီး ဝန္ထမ္းေတြဘက္က ( ၂ ) ရက္ပဲျဖစ္ေစခ်င္ၾကတယ္။ အဲဒါၾကိဳ ျပီး မသတ္မွတ္ထားလို႕ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ရွင္းရနိုင္ပါတယ္။ ေနာက္တခုက ပိတ္ရက္္္္္္္္္ရဲဲ့ ေရွ႕တစ္ရက္္္္္္္နဲ႕ ေနာက္္တစ္ရက္ကိုခြင္႕ယူတာမ်ိဳးေတြေပါ့။ ေနာက္္တစ္ခုကေတာ့ ခြင့္ယူတဲ့အခါမွာဘယ္လိုခြင့္ေတြကိုဆက္စပ္ျပီးယူခြင့္ရိွတယ္။ ဘယ္ခြင့္ေတြ ကေတာ့ဆက္စပ္ျပီးယူခြင့္မရိွဘူး။ ဆက္စပ္ျပီးယူမယ္ဆိုရင္လည္း ဘယ္သူ့ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႕ဘယ္နွစ္ရက္ၾကိဳ ေျပာရမယ္ဆိုတာေတြပါဝင္ရပါမယ္။ အခန္း ( ၈ ) မွာေတာ့ ကုမၸဏီ၏စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားနဲ့ အေရးယူေဆာင္ရြက္ျခင္းအပိုင္း ျဖစ္ပါ မယ္။ ကုမၸဏီရဲ့စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပရာမွာ 
( ၁ ) အက်င့္စရိုက္ဆိုင္ရာစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား 
( ၂ ) အျပဳအမူဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားဆိုျပီး ( ၂ ) ပိုင္းခဲြျခားေဖာ္ျပေပးသင့္ပါတယ္။ ျပီး အဲဒီ 
စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြကိုခ်ိဳးေဖာက္လို့ အေရးယူေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုရင္ အဆင့္ဆင့္ ဘယ္လိုေဆာင္ ရြက္သြားမယ္ဆိုတာ ေဖာ္ျပေပးရပါမယ္။ ဥပမာ – ပထမအၾကိမ္ခ်ိဳးေဖာက္ရင္ ဘယ္လို၊ ဒုတိယအၾကိမ္ ဆိုဘယ္လို၊ တတိယအၾကိမ္ဆိုဘယ္လိုအေရးယူေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုတာေတြပါရပါမယ္။ ( အလုပ္ကတိုက္ 
ရိုက္ထုတ္ပစ္ရမယ့္ကိစၥရပ္ေတြအတြက္လည္း ထည့္သြင္းေရးဆဲြထားရပါမယ္။) 
အခန္း ( ၉ ) မွာကေတာ့ အေပၚကအခန္း ( ၈ )ကစည္းကမ္းေတြခ်ိဳးေဖာက္ခဲ့ လို့ အေရးယူေဆာင္ ရြက္တဲ့အခါမွာ ဝန္ထမ္းေတြဘက္ကတရားမွ် တမႈမရိွ ဘူးလို့ ထင္ျမင္ယူဆခဲ့တယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုတိုင္ၾကား ေဆာင္ရြက္နိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ( Grievance Procedure ) ေတြကိုေဖာ္ျပထားရပါမယ္။ အခန္း ( ၁ဝ ) မွာေတာ့ ဝန္ထမ္းေတြရဲ့ ဖံြ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရးနဲ့ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးေရးနဲ႕ သက္ ဆိုင္တဲ့အေၾကာင္းေတြ ေရးရပါမယ္။ ဘယ္လိုအခိ်န္မ်ိဳးမွာ ကုမၸဏီက ေလ့က်င့္သင္ျကားမႈေတြ ေဆာင္ ရြက္ေပးရမယ္။ အဲဒီလိုေဆာင္ရြက္ရာမွာ 
ဘယ္လိုအေျခခံခ်က္ေတြေပၚမူတည္ျပီး ဆံုးျဖတ္မယ္ဆိုတာ ေတြပါရမွာေပါ့။ ကုမၸဏီကပံ့ပိုးတဲ့ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးမွွဳေတြရယူျပီးတဲ့အခါမွာ ဝန္ထမ္းဘက္က ျပန္ လည္ေပးဆပ္ရမယ့္ Commitment ေတြက ဘာေတြလဲပါရပါမယ္။ အခန္း ( ၁၁ ) မွာေတာ့ အလုပ္ကေနႏွဳတ္ထြက္ရင္ လုပ္ေဆာင္ရမည့္အခ်က္ေတြနဲ႕ အလုပ္မွ ထုတ္ ပယ္ခံရနိုင္တဲ့အေျခအေနေတြမွာ ကုမၸဏီရဲ့တာဝန္ကဘာေတြ၊ ဝန္ထမ္းရဲ့တာဝန္ကဘာေတြ၊ ဝန္ ထမ္းေလ်ာ႕ခ်ျခင္းနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ကိစၥရပ္ေတြကို ေဖာ္ျပရပါမယ္။
 ဥပမာ – 
ဘယ္အဆင့္ဆိုရင္ အလုပ္က ထြက္ခ်င္ရင္ ဘယ္နွစ္လၾကိဳေျပာရမယ္ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ၊ အလုပ္ထုတ္မယ္ဆိုရင္ ကုမၸဏီဘက္က ဘာေတြ လုပ္ေပးရမယ္၊ ဝန္ထမ္းဘက္ကဘာေတြလုပ္ေပးရမယ္ဆိုတာမိ်ဳးေတြ၊ ဝန္ထမ္းေလ်ာ့ခ်တဲ့အခါက်ရင္ ဘာ ေတြလုပ္ရမယ္ဆိုတာေတြ ေဖာ္ျပေပးရမွာပါ။ အခန္း ( ၁၂ ) မွာကေတာ့ အခုနက ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အခန္း ( ၁၁ ) ခန္းမွာမပါဝင္တဲ့အခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပသြားရပါမယ္။ ဥပမာ ကိုယ္ေရးအခ်က္အလက္ေတြကို ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းထားမယ္၊ ေၾကျငာခ်က္ ေတြ၊ အမိန္႕ေတြေျပာင္းလဲတဲ့အခါ 
ဘယ္လိုျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳလုပ္မယ္ဆိုတာေတြ၊ လုပ္ငန္းဌာနေျပာင္း ေရႊ႕တာဝန္ထမ္းေဆာင္တာေတြ၊ 
စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းအသစ္ထုတ္ျပန္တဲ့ကိစၥေတြ၊ တူညီဝတ္စံုဝတ္ဆင္ ျခင္း၊ ကြမ္းစားျခင္း၊ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္း၊ ထမင္းစားခန္းအသံုးျပဳျခင္း၊ ျပဳမူေနထိုင္မွဳနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္ေတြ (ဝတ္စားဆင္ယင္မႈနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့အခ်က္ေတြ ) ထည့္သြင္းေရးသားသင့္ပါတယ္။ ဒီေလာက္ဆိုရင္ေတာ့ Employee Handbook အေၾကာင္းနဲ့ဘယ္လိုေရးဆဲြရမယ္ဆိုတာ အၾကမ္း ဖ်င္းသိေလာက္ျပီလို႕ယူဆပါတယ္။ ဘာဆက္လုပ္ဖို့လိုမလဲ။ အရင္္ဆံုးလုပ္ရမွာကေတာ့ Senior Management Team ကို ကိုယ္ေရးဆဲြထားတဲ့ Employee Handbook ကိုခ်ျပျပီး အၾကံဥာဏ္ေတြ ေတာင္းၾကည္႕ သင့္ပါတယ္။ ပိုျပီးေကာင္းမြန္တဲ့ အၾကံဥာဏ္ေတြ၊ ရလာပါလိမ့္မယ္။သူတို့ဆီကရတဲ့ အၾကံ ဥာဏ္ေတြေပါင္းစပ္ျပီး လိုအပ္သလိုျပင္ဆင္မွုေတြလုပ္ေပးသင့္ပါတယ္။ ျပီးတာနဲ့ ဝန္ထမ္းေတြအားလံုးကို ျဖန္႕ေဝဖတ္ရွဳေစသင့္ပါတယ္။ အားလံုးဖတ္ျပီးသြားျပီဆိုရင္ေတာ့ ဝန္ထမ္းအားလံုးနဲ့ ေတြ့ဆံုပဲြကေလး လုပ္ျပီး သူတို႕ရဲ႕အၾကံဥာဏ္ေတြ၊ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ေတြ ေမးျမန္္္္္္္္းသင့္္္္္ပါတယ္။ ဘာလို့လဲဆိုေတာ့ ဘယ္ သူမွလိုက္မလုပ္နိုင္တဲ့ကန္႕သတ္ခ်က္ေတြ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြခ်ျပီး တေယာက္မွလိုက္မလုပ္ၾကရင္ ကိုယ္လုပ္ထားသမွ် အလကား ျဖစ္သြားမွာစိုးလို့ပါ။ အဲဒါျပီးသြားျပီးဆိုရင္ ကိုယ့္ရဲ့ ဒါရိုက္တာအဖဲြ႕ ဒါမွမဟုတ္ အုပ္ခ်ဳပ္မွွဳဒါရိုက္တာဆီတင္ျပျပီး အတည္ျပဳခ်က္ရယူသြားလို႕ရပါျပီ။ သူတို့ဆီကအတည္ျပဳခ်က္ရ ျပီဆို္ရင္္္္္ေတာ့ အဲဒီအတိုင္းဆက္ျပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္သြားလို့ရျပီျဖစ္ပါတယ္။ Employee Handbook ေရးဆဲြရာမွာ တခုသတိထားရမွာက Employee Handbook ဟာ ကုမၸ ဏီတစ္ခုနဲ႕တစ္ခုတူညီတာေတြရိွနိုင္သလို ကဲြျပားတာေတြလဲရိွနိုင္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ကုမၸဏီပိုင္ရွင္ ေတြရဲ႕သေဘာထား၊ လုပ္ငန္းရဲ႕သေဘာသဘာဝေတြအေပၚမွာ အမ်ားျကီးမူတည္ပါလိိမ့္ မယ္။

 ( ဋ ) ေရးဆဲြသင့္သည့္မူဝါဒမ်ား
 Employee Handbook ရိွရံုနဲ့ ကုမၸဏီအတြက္ ျပည့္စံုလံုေလာက္ျပီလားလို့ေမးရင္ လံုးဝျပည့္စံုလံု ေလာက္ျပီလို႕ေျပာလို႕မရပါဘူးလို႕ဘဲေျပာရမွာပါ။ ကုမၸဏီရဲ႕လုပ္ငန္းသဘာဝကိုလိုက္ျပီး အျခားအျခား ေသာ မူ ဝါဒေတြ ခ်မွတ္ဖို႕လိုပါလိမ္႕ဦးမယ္။ ဥပမာေျပာရရင္ 
( ၁ ) Phone အသံုးျပုျခင္းနွင့္ ပတ္သက္တဲ့ Policy 
( ၂ ) အခိ်န္ပိုလုပ္ခဆိုင္ရာမူဝါဒ 
( ၃ ) ဝတ္စားဆင္ယင္မႈဆိုင္ရာမူဝါဒ 
( ၄ ) ကုမၸဏီမွခြင့္ျပဳ ေပးေသာအေဆာင္္ေနထိုင္ျခင္းနဲ့ ပတ္သက္တဲ့မူဝါဒ 
( ၅ ) IT နဲ႕ပတ္သက္တဲ့မူဝါဒ 
( ၆ ) လစာ /ရာထူး တိုးျမွင့္္ျခင္းႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ မူဝါဒ ( ၇ ) ခရီးသြားျခင္းနဲ့ပတ္သက္တဲ့မူဝါဒ 
( ၈ ) ကုမၸဏီရဲ႕အစီအစဥ္္္္နဲ႕ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာကိစၥရပ္အတြက္ ခရီးသြားျခင္းဆိုင္ရာမူဝါဒ ( Concession Policy )
 ( ၉ ) ခြင့္ဆိုင္ရာမူ ဝါဒစတာေတြြလိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။ အခုေျပာခဲ့တာေတြအားလံုးကျပည္႕စံုတယ္လို့ေျပာလို႕မရပါဘူး။ ကုမၸဏီ တခုနဲ႕တခုမတူညီနိုင္တဲ႕အတြက္ကိုယ္႕ကုမၸဏီအတြက္လိုအပ္ခ်က္အေပၚမူတည္ျပီး ေနာက္ထပ္မူဝါဒ ေတြ ထပ္ဆဲြရဦးမွာပါ။ 
( ၁ ) Phone အသံုးျပဳျခင္းဆိုင္ရာမူဝါဒ။ ဒီမူဝါဒဟာအထူးသျဖင့္ ကုမၸဏီကေန ဝန္ထမ္းအခ်ိဳ႕ကို Phone အသံုးျပဳခြင့္ေပးေလ့ရိွတဲ့အခါ ရိွကိုရိွရမယ့္ မူဝါဒျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုအခိ်န္မွာ ဖုန္းကိုေပးထား မယ္ ရံုးခိ်န္အတြင္း ရံုးမွာပဲသံုးရမယ္။ အိမ္ကိုေပးသံုးမယ္။ ရံုးကိစၥပဲ ေခၚခြင့္ျပဳမယ္။ Personal ကိစၥပါသံုး ခြင့္ျပဳမယ္။ ေနာက္ျပီးတဦးကို တလအတြက္ ဖုန္းေျပာခဘယ္ေလာက္ခြင့္ျပဳမယ္ဆိုတာေတြ ပါရပါလိမ့္ မယ္။ 
( ၂ ) အခိ်န္ပိုလုပ္ခဆိုင္ရာမူဝါဒ။ ဒီမူဝါဒမွာကေတာ့ အခိ်န္ပိုခံစားခြင့္ရိွတာဘယ္သူေတြ၊ ဘယ္သူေတြကခံစားခြင့္မရိွဘူး။ အခိ်န္ပိုကို ဘယ္အခိ်န္ေတြကိုသတ္မွတ္တယ္။ အခိ်န္ပိုဆင္းရင္ ဘယ္လို မွတ္တမ္းေတြထားရမယ္။ ဘယ္သူ႕ေထာက္ခံခ်က္ေတြလိုမယ္။ ဘယ္အခိ်န္မွာ အခိ်န္ပိုလုပ္ခထုတ္ေပး မယ္။ အခိ်န္ပိုလုပ္ခ ႏွဳန္းထားေတြက ဘယ္လိုဆိုတာေတြပါရပါမယ္။ 
( ၃ ) ဝတ္စားဆင္ယင္မႈဆိုင္ရာမူဝါဒ။ ဒီမူဝါဒမွာကေတာ့ ကုမၸဏီမွာယူနီေဖာင္းဘယ္နွစ္မ်ိဳးရိွ တယ္။ ဘယ္အဆင့္ေတြအတြက္ ဘယ္လိုယူနီေဖာင္း သတ္မွတ္တယ္။ ယူနီေဖာင္းကို ဘယ္အခိ်န္ေတြ မွာ ဘယ္နွစ္စံုထုတ္ေပးထားမယ္။ အဲဒီယူနီေဖာင္းေတြေဟာင္းႏြမ္းပ်က္စီးသြားရင္ ဘယ္လိုဆက္လုပ္ရ မယ္ဆိုတာေတြ ယူနီေဖာင္းကိုဘယ္အခိ်န္ေတြမွာဝတ္ဆင္ရမယ္။ သတ္မွတ္ယူနီေဖာင္းမဝတ္ဆင္ရင္ ဘယ္လိုအေရးယူေဆာင္ရြက္သြားမယ္ ဆိုတာေတြ ပါရပါမယ္။ 
( ၄ ) အေဆာင္ေနထိုင္ျခင္းဆိုင္ရာမူဝါဒ။ ဘယ္သူေတြကိုအေဆာင္ေနခြင့္ေပးမယ္။ အေဆာင္မွာ ေန ရင္ ဘာေတြခံစားခြင့္ရရိွမယ္။ ဘာစည္းကမ္းေတြ လိုက္နာရမယ္။ အေဆာင္ေနခြင့္ကို ဘယ္သူေတြက တဆင့္ေလွ်ာက္ထားရမယ္။ 
အေဆာင္စည္းကမ္းေတြေဖာက္ဖ်က္ရင္ ဘယ္လိုအေရးယူခံရမယ္ဆိုတာေတြ ပါရပါလိမ့္မယ္။ 
( ၅ ) IT မူဝါဒ။ ဘယ္လိုလူေတြကို ကြန္ပ်ဴတာအသံုးျပဳခြင့္ေပးမယ္။ ကြန္ပ်ဴတာေတြကို ဘယ္လို ထိန္းခ်ဳပ္ထားမယ္။ ဘယ္လိုဝက္ဆိုက္ေတြကို ၾကည့္ခြင့္မေပးဘူး၊ ဒါမွမဟုတ္ၾကည္႕ခြင္႕မရွိဘူး။ ဘယ္လို ကိစၥအတြက္ပဲ ကြန္ပ်ဴတာကို အသံုးျပဳခြင့္ေပးမယ္။ Internet အသံုးျပဳခြင့္ေပးရာမွာ ဘယ္သူေတြကိုအ သံုးျပဳခြင့္ေပးမယ္ဆိုတာေတြ ပါရပါလိမ့္မယ္။ 
( ၆ ) လစာရာထူးတိုးျမွင့္ျခင္းနဲ့သက္ဆိုင္ေသာမူဝါဒ။ လစာႏွဳန္္းထားေတြကို ဘယ္လိုသတ္မွတ္ မယ္။ ဘယ္လို အခိ်န္မွာ လစာ/ရာထူးတိုးခြင့္ ခံစားခြင့္ရိွမယ္ဆိုတာေတြ ပါရပါလိမ့္မယ္။ 
( ၇ ) ခရီးသြားျခင္းဆိုင္ရာမူဝါဒ။ ခရီးသြားတဲ့အခါမွာ ဘာေတြ ခံစားခြင့္ရရိွမယ္။ဘာေတြမလုပ္ရဘူး။ ဘာေတြသံုးလို႕ရတယ္ ။ဘယ္အသံုးစရိတ္ေတြကို ကုမၸဏီကက်ခံမယ္ဆိုတာေတြ ပါရပါလိမ့္မယ္။ 
Credit : ဆရာမင္းေခါင္ (AMARA)

No comments:

Post a Comment