Tuesday, June 17, 2014

Business Plan



Business Plan ကိုျမန္မာလိုလုပ္ငန္းစီမံကိန္းဟု တိုက္႐ိုက္ျပန္ဆိုသည္ကိုၾကားဖူးသည္။ လိုခ်င္သည္ကား လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းကိုဘယ္လို စတင္တည္ေထာင္မလဲ ဟူေသာေခါင္းစဥ္သာျဖစ္သည္။ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးႏွင့္ အလွမ္းေ၀းခဲ့ေသာျမန္မာႏိုင္ငံအဖို႔ လုပ္ငန္းတစ္ခုထူေထာင္ဖို႔ စဥ္းစားၾကရာတြင္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္တြင္က်င္လည္ခဲ့ ေသာႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ စဥ္းစားပံု၊ စဥ္းစားျခင္းကေတာ့ မတူၾကသည္ကိုေတြ႔ေနရသည္။ လုပ္ငန္းတစ္ခုကိုထူေထာင္ေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ကၽြန္ေတာ္တို႔ စတင္စဥ္းစားေသာအရာမ်ားသည္ ဘာကိုထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ၿပီး၊ မည္သည့္ အမည္ကိုေပးမည္ဆိုသည္ကို ဦးစားေပးစဥ္းစားေလ့ရွိသည္။ အမည္ကို ထုတ္ကုန္ႏွင့္လည္းကိုက္ေစ၊ ေဗဒင္ အရလည္းျဖစ္ေစမည့္အမည္ မ်ိဳးေလာက္ကုိဦးစားေပးစဥ္းစားၾကသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္တြင္လုပ္ငန္းထူေထာင္ေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးတြင္ က်င္လည္ခဲ့သူမ်ားအေနျဖင့္ ေငြပင္ေငြရင္း၊ အရင္းအႏွီးမည္ကဲ့ သို႔ရရွိႏိုင္မည္ဆိုသည့္အခ်က္ကို စတင္စဥ္းစားေလ့ရွိသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ သူတို႔ Business Plan ဆြဲျခင္းႏွင့္ကၽြန္ေတာ္တို႔ Business Plan ဆြဲျခင္းတို႔ကေတာ့ ဦးတည္ခ်က္မတူသည့္သေဘာကိုေတြ႔ေနရသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္Business Plan ကိုဆြဲၾကျခင္းအေၾကာင္းရင္းတြင္ ဘဏ္မွေခ်းေငြရရွိရန္အတြက္ ဆြဲၾကျခင္းကို အဓိကထားသည္ဟုဆို လွ်င္ကၽြန္ေတာ္တို႔အျမင္အရ လက္မခံေသာသေဘာေတြ႔ေနရသည္။ ဘဏ္မ်ားအေနျဖင့္လုပ္ငန္း တစ္ခုအတြက္ေငြထုတ္ေခ်းေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ ထုတ္ေခ်းရန္သင့္မသင့္ဆိုသည့္ ဘဏ္ဘက္မွ စဥ္းစားႏိုင္ရန္အတြက္လုပ္ငန္း၏ Business Plan ကိုမလြဲမေသြေတာင္းေလ့ရွိၾကသည္။ Business Planတုိင္းတြင္ ေခ်းေငြ Loan အတြက္ျဖစ္ေစ၊ ေခ်းေငြရရွိၿပီးျဖစ္သည့္တုိင္ထပ္မံေခ်းငွားလိုေသာ Overdraft အတြက္ျဖစ္ေစ၊Business Plan ကိုေတာင္းေလ့ရွိသည္။

Business Plan တစ္ခုတြင္ အဓိကလိုအပ္ေသာအေျခခံအခ်က္မ်ားမွာ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ထုိလုပ္ငန္းကို မည္ကဲ့သို႔လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္မည္ဆိုသည့္ လုပ္ငန္းလည္ပတ္မႈOperation ႏွင့္ ထိုလုပ္ငန္းလည္ပတ္မႈအတြက္ လုိအပ္မည့္ ဘ႑ာေရးအေျခအေနျပည့္ျပည့္စံုစံု ပါရွိရမည္ျဖစ္သည္။ Business Plan မ်ားကို လုပ္ငန္းမ်ားကေရးဆြဲၾကသည္မွန္ေသာ္လည္း၊ အမွန္တကယ္လမ္းေၾကာင္း၊ လမ္းၫႊန္လုပ္ေပးသူကား ဘဏ္အေနျဖင့္ လိုအပ္ေသာအခ်က္ အလက္မျပည့္မစံုကိုေတာင္းေလ့ရွိသည္။ Business Plan ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ျဖည့္စြက္ရမည့္ပံုစံမ်ားရွိေသာ္လည္း ထိုပံုစံမ်ားျဖည့္စြက္ေရးသြင္းရာတြင္ လုပ္ငန္းရွင္အေနျဖင့္ သတိထားၿပီးလုပ္ငန္းျဖည့္သြင္းရန္လိုအပ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ျဖည့္စြက္ရန္ပံုစံတြင္ပင္ အခ်ိဳ႕ေသာအခ်က္အလက္ မ်ားသည္ အျပန္အလွန္စစ္ေဆးေသာေမးခြန္းပံုစံမ်ိဳး Counter Check Questions သေဘာမ်ိဳးလည္းပါေနေသာေၾကာင့္လြန္စြာသတိထားျဖည့္စြက္ရသည္။

Business Plan မ်ားေရးဆြဲရာတြင္ သတိထားရမည့္အေျခခံအခ်က္မ်ားရွိသည္။ ပထမဦးဆံုးလုပ္ငန္းထူေထာင္ရာတြင္ အဓိကထားၿပီးစဥ္းစားရမည့္အခ်က္(၄)ခ်က္ရွိတတ္သည္။

ပထမအခ်က္မွာ မည္သည့္ကုန္စည္မ်ားကထုိ ထုတ္လုပ္မည့္  သို႕မဟုတ္ မည္သည့္ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ားကို လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္မည္ဆိုသည္ကို စဥ္းစားဆံုးျဖတ္ၿပီးျဖစ္ရမည္။ ထိုသို႔စဥ္းစားဆံုးျဖတ္ၿပီးသည္ႏွင့္ တစ္ဆက္တည္းဆက္လက္စဥ္းစားရမည္မွာမည္သူတုိ႔ကို ေရာင္းခ်ရန္ရည္ရြယ္သည္ဟူေသာ Consumers' target or aiming target မ်ားကိုသတ္မွတ္ၿပီးျဖစ္ရမည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ရည္ရြယ္ၿပီးေသာ ေစ်းကြက္ရွိၿပီးသားျဖစ္ရပါမည္။

 ဒုတိယအခ်က္က ထုတ္လုပ္မႈကုန္က်စရိတ္စဥ္းစားျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔သို႔စဥ္းစားရာတြင္ အဓိကကုန္က်မည့္ စရိတ္ႀကီးမ်ားကိုဦးတည္ေစၿပီး၊ ထိုကုန္က်စရိတ္မ်ားသည္ ထုတ္လုပ္မႈကိုကာမိေအာင္ သင့္တင့္ေသာ ေစ်းႏႈန္းျဖင့္ ေရာင္းခ်ႏိုင္မည့္ အေျခအေန၊ ေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္အရထုတ္လုပ္ႏိုင္မည့္အေျခအေနရွိ ၊မရွိအတြက္ကိုပါစဥ္းစားႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။

တတိယအခ်က္သည္ လုပ္ငန္းတည္ေနရာျဖစ္သည္။ ထုတ္လုပ္မႈအတြက္စဥ္း စားရာတြင္ ကုန္ၾကမ္းရွိသည့္ေနရာတြင္ထုတ္လုပ္မည့္ Raw Material Orientated Industry မ်ိဳးလား၊ ေစ်းကြက္တြင္သာထုတ္လုပ္ရမည့္ Market Orientated Industryဆိုသည့္အခ်က္အလက္မ်ားကို စဥ္းစားႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ေရသန္႔ထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ကား ထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ ဆန္စက္၊ ဂ်ဳံစက္၊ သၾကားစက္တို႔လို လုပ္ငန္းမ်ားသည္ ကုန္ၾကမ္းရွိမည့္ေနရာတြင္ စက္႐ုံေထာင္ျခင္းသည္အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။ ထိုစက္႐ုံမ်ိဳးကို Raw Material Orientated Industries မ်ားဟေု ခၚၾကသည။္ သေ႔ုိ သာ္လည္း အလွျပင္ဆိုင္တို႔၊ စားေသာက္ဆိုင္တို႔လိုလုပ္ငန္းမ်ိဳးမ်ားသည္ ေစ်းကြက္အတြင္းတြင္ လာေရာက္ဖြင့္ျခင္းသည္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာလုပ္ငန္းမ်ိဳးမ်ားကို Market Orientated Industries မ်ားဟု ေခၚၾကသည္။ လုပ္ငန္းသဘာ၀ႏွင့္အေျခအေနေပၚလိုက္ၿပီး Business Plan တြင္ အက်ိဳးအေၾကာင္း အားျဖင့္ေဖာ္ျပႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။

စတုတၳအခ်က္ကား လူအင္အားခန္႔ထားအသံုးျပဳမႈႏွင့္ စက္အင္အားမ်ားအသံုးခ်ႏိုင္မႈအေျခအေနကို အေသးစိတ္တင္ျပႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ထုတ္လုပ္သည့္ပမာဏ၊ ထုတ္လုပ္သည့္ကုန္စည္တို႔ႏွင့္ ဆီေလ်ာ္ညီၫြတ္မည့္ လူအင္အား အေျခအေနထားကိုျပည့္စံုစြာတင္ျပႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။

 အထက္ပါအခ်က္အလက္မ်ားကိုဘဏ္မ်ားက ေခ်းေငြထုတ္ေခ်းသင့္မသင့္ကို စဥ္းစားေဆာင္ရြက္ေလ့ရွိသည္။ အေသးစိတ္ေဖာ္ျပႏိုင္သည့္တုိင္ လုပ္ငန္းအေနျဖင့္ ေငြစီး၀င္၊ စီးထြက္သြားသည့္ Cash Flow ခန္႔မွန္းခ်က္ သည္အားနည္းေနသည္ဆိုပါက ေခ်းေငြထုတ္ေခ်းရန္ဘဏ္အေနျဖင့္ ျငင္းဆန္ႏိုင္ ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ Business Plans မ်ားတြင္ လုပ္ငန္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာပါ၀င္ေသာ္လည္း လိုအပ္ခ်က္ အရၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ဘဏ္မွ ေခ်းေငြရရွိရန္အတြက္ Business Plan ကိုေရးဆြဲျခင္းသာျဖစ္သည္။

သာမန္အားျဖင့္ Business Plan မ်ား၏ေရးဆြဲမႈမ်ားကိုေလ့လာမည္ဆိုလွ်င္ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကို ပါ၀င္ေအာင္ေရးဆြဲေလ့ရွိၾကသည္။

၁။ လုပ္ငန္း၏အမည္

၂။ လုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစား၊ တစ္ဦးတည္းပိုင္ျဖစ္ေသာ Sole Trader မ်ိဳးလား၊ အစု စပ္လား၊ ထို႔အတူ အစုစပ္လုပ္ငန္းျဖစ္သည့္တိုင္ Unlimited Liabilities ေခၚအကန္႔အသတ္မရွိ ေပးေလ်ာ္သည့္လုပ္ငန္းမ်ိဳးလား၊ အကန္႔အသတ္ျဖင့္ေပးေလ်ာ္သည့္ Private Limited Liabilityလုပ္ငန္းမ်ိဳးလား... စသည္ျဖင့္ လုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစားကိုေဖာ္ျပရမည္ျဖစ္သည္။

၃။ ထုတ္လုပ္မည့္ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္မည့္ ၀န္ေဆာင္မႈ အမ်ိဳးအစားကို တိတိက်က်ေဖာ္ျပေပးရန္လိုအပ္သည္။

၄။ ထိုသို႔ေဖာ္ျပေပးၿပီး စားသံုးမည့္သူမ်ား မည္သူတို႔အတြက္ရည္ရြယ္ၿပီး ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်မည္ဆိုသည့္ အခ်က္ကိုလည္းတင္ျပႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာထုတ္ကုန္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈတို႔သည္ ထုတ္လုပ္လုိက္သည့္တိုင္ မည္သူတို႔၀ယ္ယူစားသံုးၾကမည္ဆိုသည့္ အခ်က္ကိုလည္း Business Plan တြင္ေဖာ္ျပႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။

၅။ မိမိထုတ္လုပ္မည့္ ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈအတြက္ စားသုံးသူမ်ားသည္မည္သူမ်ားျဖစ္သည္။ မည္မွ်ရွိသည္ဟူေသာ ေစ်းကြက္သုေတသနလုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားလုပ္ခဲ့ျခင္းရွိ၊ မရွိကုိလည္း ေဖာ္ျပႏုိင္ရမည္ျဖစ္သည္။ မိမိလုပ္ငန္းႏွင့္ တူညီေသာလုပ္ငန္းစုမ်ားမည္မွ်ရွိသည္။ သူတုိ႔၏ အနာဂတ္ ေစ်းကြက္အလားအလာမ်ားကိုလည္း သုေတသနျပဳၿပီးတင္ျပႏုိင္ရမည္ျဖစ္သည္။

၆။ လုပ္သားအင္အားစီမံခန္႔ခြဲမႈအေနျဖင့္ ၀န္ထမ္းမည္မွ်ခန္႔မည္၊ မည္သည့္အဆင့္၀န္ထမ္းမ်ိဳး၊ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္ရမည့္တာ၀န္ႏွင့္ တာ၀န္ခံလုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္မႈ အေျခအေနမ်ားကိုလည္း တင္ျပႏုိင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ခန္႔ထားေသာ၀န္ထမ္းဦးေရႏွင့္ တာ၀န္အလိုက္ခြဲေ၀ခ်ထားႏိုင္မႈမ်ားကိုလည္း တင္ျပႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။

၇။ ထုတ္လုပ္မည့္ကုန္က်စရိတ္မ်ားႏွင့္ပတသ္ ကၿ္ပးီ စကပ္ စညၥ း္ ကရိ ယိ ာအတကြ ္ကုန္က်မႈ၊ ဆုိင္ခန္းခ၊ ပုံေသကုန္က်စရိတ္မ်ားႏွင့္ ထုတ္လုပ္မႈအတြက္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားကို ခြဲျခားတင္ျပႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။

၈။ လုပ္ငန္းတည္ေနရာသည္ Business Plan တြင္ အေရးႀကီးသည္။ လုပ္ငန္းတည္ေနရာတြင္ ထုတ္လုပ္မည့္ေနရာသည္လည္း အေရးပါသလို၊ ေရာင္းခ်မည့္ေနရာသည္လည္း Business Plan တြင္ လြန္စြာအေရးပါသည္။

၉။ ခန္႔မွန္းအျမတ္အေနျဖင့္ မ႐ႈံးမျမတ္အေျခအေန Break even point သာမက၊လုပ္ငန္းအေနျဖင့္ မည္မွ်ထုတ္လုပ္မည္၊တစ္ႀကိမ္ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်မႈရွိတုိင္း မည္မွ်အျမတ္အစြမ္းရရွိႏုိင္သည့္ အေျခအေနမ်ားကုိလည္း တင္ျပႏုိင္ရမည္ျဖစ္သည္။

၁၀။ လုပ္ငန္းအတြက္ လိုအပ္ေသာေငြအရင္းအႏွီးမ်ားကို တင္ျပၿပီး ထိုအရင္းအႏွီးမ်ားထဲမွ မည္မွ်ေသာ ပမာဏကို ဘဏ္မွရယူလုိပါေၾကာင္းႏွင့္ လုပ္ငန္းအေနျဖင့္ေငြ၀င္၊ ေငြထြက္မႈအေျခအေန Cash Flow အားျဖင့္ မည္မွ်ရွိႏုိင္မည့္အေျခအေနမ်ားကုိ အေသးစိတ္တင္ျပရန္လုိအပ္သည္။ ၿပီးျပည့္စုံေသာ Business Planတစ္ခုသည္ လုပ္ငန္း၏ထုတ္ကုန္အမ်ိဳးအစားေပၚလိုက္ၿပီး ကြဲျပားျခားနားေလ့ရွိတတ္ပါသည္။

 ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္စိုး (ေဘာဂေဗဒ)

Source: HR Journal

No comments:

Post a Comment