Tuesday, February 18, 2014

သီးျခားတည္ရွိေနၾကလွ်င္ အသိႏွင့္အတက္တို႔သည္ အက်ဳိးႏွင့္အကန္းသာ ျဖစ္ပါသည္။




ပညာေခတ္ဟူသည္ကိုသံသယျဖင့္မည္သူမွ်မေမးၾကေတာ့၊ သာမန္အားျဖင့္ Knowledge ဟူေသာပညာကို အသိပညာႏွင့္ အတတ္ ပညာႏွစ္မ်ဳိးေပါင္းစပ္ သတ္မွတ္ပါသည္။သို႔ေသာ္လည္းအတတ္ပညာထီးတည္းသို႔ ျမင့္သ ထက္ျမင့္ေအာင္ျဖည့္ဆည္းၾကရင္းပညာရၿပီဟု အထင္ရွိၾကသူမ်ား မနည္း လွေခ်။ ေမတၱာရွင္ (ေရႊျပည္သာ) ဆရာေတာ္က “သညာသိ” ႏွင့္ “ပညာသိ” ဟူ၍ စာအုပ္တစ္အုပ္ ေရးသားခြဲျခားျပခဲ့ဖူးပါ၏။ အတတ္ပညာသက္သက္ လိုက္စားေသာသူကို“အတတ္ပညာရွင္”ဟုသာသတ္မွတ္ထားပါသည္။ ေရွးကဖီေလာ္ေဆာ္ဖာမ်ားတြင္အားလံုးကိုမဆိုလိုေသာ္လည္း အခ်ဳိ႔အေတြးအေခၚ မ်ားမွာလက္ေတြ႕သံုးမရတတ္၊ ယေန႔ပါေမာကၡႀကီးမ်ား “အခ်ဳိ႔” မွာလည္း စာသင္ခန္းထဲတြင္စာမ်ားသင္ၾကားေနေသာ္လည္း ပတ္၀န္းက်င္ လက္ေတြ႕ေလာကႏွင့္ မ်ားစြာဆက္ဆံမႈမရွိသျဖင့္ အၿငိမ္းစားယူေသာအခါ ၀န္းက်င္ႏွင့္မ်ားစြာသဟဇာတမျဖစ္တတ္ၾကေခ်။ အားလံုးကိုဆိုလိုျခင္းမ ဟုတ္ပါ၊ အခ်ဳိ႕ေသာသူမ်ား၊ စာသင္ခန္းအေတြ႕အႀကံဳသက္သက္မွ်သာ ရွိေသာသူအခ်ဳိ႔ကိုသာဆိုလိုခ်င္ပါ၏။

ထို႔ေၾကာင့္ဗုဒၶက အတတ္ပညာသက္သက္ရွိေသာသူကို “အကန္း”၊ အသိ သက္သက္ရွိေသာသူကိုမူကား “အက်ဳိး” ႏွင့္တူသည္ဟု ဆိုမိန္႔ခဲ့ျခင္းျဖစ္ သည္။

ပညာအဆင့္မ်ား ရွိပါေသးသည္၊
ယေန႔အသံုးမ်ားေသာ ပညာဟူသည့္ Knowledge မွာ အေျခခံအားျဖင့္ အသိပညာႏွင့္ အတတ္ပညာႏွစ္ရပ္တို႔၏ အေပါင္း အဖက္သာျဖစ္ပါသည္၊ ပညာအဆင့္ျဖင့္ဆိုလွ်င္ မူလတန္းအဆင့္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ပို၍ ရင့္က်က္လာေသာအခါ Wisdom အဆင့္ျဖစ္လာပါ၏။ ထိုထက္ပို၍ရင့္က်က္ လာေသာအခါ Enlightenment အဆင့္ေရာက္လာပါ၏။ မိမိအေနျဖင့္ Knowledge ကိုသုတပညာ၊ Wisdomudkကို “ထိုးထြင္းသိပညာ” ႏွင့္ Enlightenment ကို “တပ္အပ္သိပညာ” ဟု ျမန္မာမႈျပဳထားပါ၏။ Wisdom အဆင့္တြင္ Talent ဟူေသာ ထိုးထြင္းသိႏိုင္သည့္ထူးျခားသည့္ျမင္သိမႈ ပါ၀င္လာပါသည္။ ပါရမီသေဘာဟု ဆိုလွ်င္ရႏိုင္ပါ၏။ ေနာက္ဆံုးပညာ ဆင့္ျဖစ္ေသာ Enlightenment မွာမူ အရာရာကိုထြင္းေဖာက္ျမင္ႏိုင္ၿပီးအက်ဳိး ဆက္မ်ားကို ေသခ်ာတပ္အပ္သိေသာအဆင့္ျဖစ္ပါ၏။ ထြင္းေဖာက္တပ္ အပ္သိပညာဟုဆိုရပါလိမ္႔မည္။

ဆင္ျခင္သည္ႏွင့္ အရင္းအျမစ္အက်ဆံုးတို႔ကို စဥ္းစားႏိုင္ၿပီး၊ “ဤအလုပ္ အတြက္ဤရလဒ္”၊“ထိုလမ္းေလွ်ာက္လွ်င္ ထိုခရီးေပါက္သည္”၊“ထိုမွတစ္ပါး အျခားမရွိ” ဟု လက္ၫႇိဳးတစ္ေခ်ာင္းထဲေထာင္ေသာ၊ အေျဖႏွစ္ခု မရွိေသာ အသိမ်ဳိးဟုဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

ပညာတစ္ဆင္႔ခ်င္းတက္ရန္ အတတ္ပညာ၊ ေလာက၏ လက္ေတြ႔ အေတြ႔ အႀကံဳတို႔ကိုေပါင္းစပ္က်င့္သံုးႏိုင္ၾကရပါလိမ့္မည္။ မွားျခင္း၊ မွန္ျခင္း တို႔ကို အၿမဲတမ္း ဆင္ျခင္သံုးသပ္ရသည့္အေလ့အက်င့္ကိုလည္း ေမြးျမဴရပါ လိမ့္ မည္။ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ျခင္း၊ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္႐ႈျခင္း၊ ျပႆနာတို႔၏ အရင္း အျမစ္ကိုထဲထဲႏိႈက္ႏိႈက္ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ႏိုင္ျခင္းမ်ားသည္ ပညာျဖစ္ေစမႈမ်ား ၏ အေျခခံသေဘာတရားမ်ားျဖစ္ၾကပါ၏။

ႀကိဳးစားရန္မ်ားစြာလိုေနပါေသးသည္၊
ခ်မ္းသာေသာႏုိင္ငံမ်ား ခ်မ္းသာရျခင္းမွာ ပညာကိုေကာင္းစြာ အသံုး ခ်ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္၊ ပညာနည္းေသာႏိုင္ငံမ်ား၏ သယံဇာတ၊ ထို လူမ်ဳိး၏လူ႔အရင္းအျမစ္မ်ားကို ၎တို႔၏ပညာျဖင့္ေကာင္းစြာအသံုးခ် အျမတ္ ထုတ္ႏိုင္ခဲ့ေသာေၾကာင္႔ျဖစ္သည္၊ ဘာမွမဟုတ္ေသာ Hand phone တစ္လံုး၏ တန္ဖိုးကိုေျခာက္သိန္း၊ ခုႏွစ္သိန္းျဖင့္ပညာအသံုးခ်ႏိုင္ေသာႏိုင္ငံ မ်ားမွေရာင္းေနႏုိင္ျခင္းမွာထိုဆက္သြယ္ေရးစက္ထဲတြင္ဆက္သြယ္မႈအတတ္ ပညာကိုထည့္သြင္းႏိုင္ေသာအတတ္ပညာ၊ လူတို႔၏ စိတ္ဆႏၵႏွင့္ သဘာ၀၊ ေစ်းကြက္၊ လိုအပ္ခ်က္စသည္တို႔ကိုသိေသာ အသိပညာႏွစ္ရပ္ ကိုေပါင္းစပ္ ႏိုင္ေသာေၾကာင္႔ျဖစ္၏။ အတတ္ပညာရွင္သက္သက္သည္ နည္းပညာကိုသာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါသည္၊ ထိုအတတ္ပညာရွင္မ်ား၏ ႀကိဳးစားမႈရလဒ္အေပၚ အသိရွိသူကရယူအသံုးျပဳၿပီးပိုမိုႀကီးမားေသာ အျမတ္ အစြန္းကို ရယူသြား ႏိုင္ေၾကာင္းေတြ႕ရပါလိမ္႔မည္။ က်ကြဲပ်က္စီးသြားပါက ထိုဖုန္းတစ္လံုး၏ တန္ဖိုး ဘာမွမရွိေတာ႔ပါ၊ ကုန္ၾကမ္းဖိုး က်ပ္ႏွစ္ေသာင္းမွ် မရွိေသာ Hand phone တစ္လံုးကို Function မ်ားထည့္ စြဲမက္ေစေအာင္ ဖန္တီးၿပီး၊ က်ပ္ေျခာက္သိန္း၊ ခုႏွစ္သိန္းျဖင့္ေရာင္းခ်ႏိုင္ျခင္းမွာပညာကို အသံုးျပဳ႐ံုမွ တစ္ပါးအျခားနည္းလမ္းျဖင့္ရႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ၊ ထိုထက္ပိုေသာႏိုင္ငံအဆင့္ ပညာအျမင္မ်ား၊ အသံုးခ်မႈမ်ားရွိေနပါေသး သည္။ ပညာအေျခခံအသံုးခ်ႏိုင္မႈေၾကာင့္ ရလာႏိုင္ေသာ အက်ဳိးအျမတ္ မည္မွ်ျမင့္မားသည္ကို အလြယ္တကူ ေတြ႔ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္(1970s) ေက်ာ္ကာလတစ္၀ိုက္စက္မႈတကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းဆင္းစတြင္ေခတ္မမီေတာ့ေသာ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းမ်ားကိုသာ သင္ၾကားခြင့္ရ ခဲ့သူၿဖစ္သည္။ ေက်ာင္းမဆင္းမီႏိုင္ငံျခားသားဆရာမ်ားတစ္စတစ္စ ျပန္သြား ခဲ့ၾကသည္ကိုေတြ႔ရ၏။ ဘြဲ႔ရခဲ့ေသာ္လည္း အတတ္ပညာ သက္သက္မွ်ကို ပင္တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ရခဲ့သည္ဟုမခံစားမိ၊ အသိပညာဘက္ပိုင္းတြင္လည္း မ်ားစြာျဖည့္ဆည္းရန္လိုအပ္ေနေသးသည္ဟုခံယူထားခဲ့ပါသည္။

လက္ေတြ႕နယ္ပယ္ထဲေရာက္မွလိုအပ္ေသာအသိပညာႏွင္႔အတတ္ပညာကို ဒေရာေသာပါးျဖည့္ဆည္းခဲ့ၾကရသည္၊သို႔တိုင္ေအာင္သိစရာမ်ားျပားလြန္း
ေသာေၾကာင့္ျဖည့္၍မည္သည့္အခါမွ်မျပည့္ႏိုင္ဟုယေန႔တိုင္ခံယူထား ပါသည္။တစ္ခ်ိန္က တံခါးပိတ္၀ါဒက်င့္သံုးခဲ့ၾကသည္ေၾကာင့္ ျမန္မာတို႔ အေန ျဖင့္ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရး ေကာင္းစြာမရွိခဲ့၊ အသိေရာ၊ အတတ္ပါ ကိုယ့္ တံခါးကိုယ္ပိတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ အသိေရာ၊ အတတ္ေရာကိုယ္ခံအား နည္းမွန္း မသိက်ဆင္းခဲ့သည္။ ပညာမသန္စြမ္းခဲ့သည္မို႔ ႏိုင္ငံႏွင့္လူမ်ဳိးတစ္စံု တစ္ရာ နိမ့္ပါးခဲ့သည္မွာမဆန္းေတာ့၊ ယေန႔ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသည္ လည္းေကာင္း၊ စီးပြားေရးသည္လည္းေကာင္း လြတ္လပ္တံခါးဖြင့္၀ါဒကို က်င့္သံုး ၿပီျဖစ္၍ပညာကိုျဖည့္ဆည္းႏိုင္ခြင့္အေတာ္အတန္ရႏိုင္ခဲ့သည့္ အေျခအေန ျဖစ္ပါသည္။ အေရးႀကီးသည္မွာအခြင့္အလမ္း ရရွိႏိုင္ရန္ႏွင့္ ဒုတိယမွာ ကိုယ္တိုင္ႀကိဳးစားလိုစိတ္ရွိျခင္းျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ိန္က ႀကိဳးစားလို ၾကသူမ်ားပင္အခြင့္အလမ္းမရႏိုင္ခဲ့ၾက၍ ဘာမွအရာမထင္ခ့ဲၾကေခ်။ ယခုအခြင့္အလမ္းမ်ား ျပန္လည္ရရွိၿပီး၊ ေရြးခ်ယ္မႈမ်ားလည္း အေတာ္အတန္ ရွိခဲ့ၿပီ၊ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ႀကိဳးစားဖို႔သာလိုပါေတာ့သည္၊ အရာရာတြင္ပညာ အေျခခံျခင္းကသာ အေျခခံအက်ဆံုး၊ အေရးအႀကီးဆံုး ဆိုသည္ကိုစြဲၿမဲမွတ္ သား၊ ေလးေလးနက္နက္သိရွိလက္ခံႏိုင္ၾကရန္အေရးႀကီးပါသည္။ သေဘာမွ်သာ လက္ခံသူအေနျဖင့္သေဘာမွ်သာျဖည့္ဆည္းတတ္သည့္ သဘာ၀ကို သတိထားမိရန္ျဖစ္သည္။

ကိုယ္ေတာ္မွမ်ဳိးဆက္သစ္တို႔ေတာ္ၾကပါမည္၊
ေခတ္ေျပာင္းစနစ္ေျပာင္းတြင္ရွိဆဲမ်ဳိးဆက္တို႔အေနျဖင့္အထူးတာ၀န္ ရွိသည္ ဟုယူဆပါ၏။ အေတြးအေခၚ ေတာ္လွန္ေရးလုပ္ေဆာင္ၾကရမည္ဟု ခံယူပါ သည္။ တစ္ခ်ိန္ကကမၻာတြင္ျမန္မာ့ပညာတတ္မ်ား အေတာ္အတန္ မ်က္ႏွာရ ခဲ့ၾကသည္၊ ဧကစာရီက်င့္ႀကံေသာ တံခါးပိတ္၀ါဒအတြင္း ျမန္မာတို႔ အေတြး အေခၚနိမ့္ဆင္းလာခဲ့ၾကရာမွ ေနာက္ဆံုးမေတြးတတ္၊ မေခၚတတ္ အဆင့္ သို႔ေရာက္ခဲ့ပါသည္ဟုဆိုလွ်င္ လြန္အံ့ျခင္းရွိမည္မဟုတ္ပါ။ လမ္းတစ္လမ္း တြင္ လမ္းေဘးလက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေလးျဖစ္လာလွ်င္ အားလံုး ကလိုက္ လုပ္ၾကျခင္း၊ မုန္႔ဟင္းခါးဆိုင္ေလးျဖစ္လာလွ်င္ အားလံုးကမုန္႔ဟင္းခါး လိုက္ေရာင္းၾကျခင္းသည္ ကိုယ္တိုင္ ထြင္းေဖာက္မစဥ္းစားႏိုင္ေသာ လကၡဏာ ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာတို႔သည္ မ်ဳိး႐ိုးဗီဇအရ “ဇ” ရွိၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါ၏။ (၂၀၁၃) က အဖြဲ႔ အစည္းတစ္ခုမွေန၍ ေျဖဆိုေသာသူမ်ားတြင္ ျမန္မာအင္ဂ်င္နီယာ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးသည္ကမၻာတြင္အမွတ္အမ်ားဆံုးရသည္ဟုသတင္းမ်ား၌ဖတ္ လိုက္ရသည္။မ်ဳိး႐ိုးဗီဇလက္က်န္ရွိေသးျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ေျပာင္း(၂) ႏွစ္ေက်ာ္ ကာလတြင္ထြက္ေပၚလာျခင္းျဖစ္၍ အားရဖြယ္ရာျဖစ္သည္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳလိုပါ၏။ ဆရာေကာင္းႏွင့္ေတြ႔ရလွ်င္ျမန္မာတို႔ “တပည့္ေက်ာ္” ျဖစ္ႏိုင္ခြင့္မ်ားစြာရွိေနပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္အေျပာင္းအလဲ၏ အစဦးတြင္ကိုယ္ေတြ႕လက္ေတြ႕ထိစပ္ေနေသာ ရွိဆဲမ်ဳိးဆက္တို႔အေနျဖင့္ မ်ားစြာ တာ၀န္ရွိၾကသည္ဟုဆိုျခင္းျဖစ္သည္။ ကိုယ့္ေနာက္ျဖစ္လာမည့္အေမြဆက္ခံမ်ဳိးဆက္သစ္တို႔အတြက္လမ္းမွန္၊ လမ္းေကာင္းကို ျပသေပးႏိုင္ၾကရပါမည္။ အထူးသျဖင့္ပညာရယူရာရယူမႈ၊ ပညာအသံုးခ်ရာ၊ အေတြးအေခၚမ်ားကို အသံုးျပဳရာအတြက္ မွန္ကန္ေသာ လမ္းေၾကာင္းျဖင့္မ်ဳိးဆက္သစ္တို႔ အတြက္အေမြေကာင္းတစ္ရပ္ ထားရစ္ႏိုင္ ၾကရမည္ျဖစ္သည္။

ရွိဆဲမ်ဳိးဆက္သစ္တို႔ “ေတာ္” မွ “ေတာ္” ေသာမ်ဳိးဆက္သစ္တို႔ကိုေမြးဖြားႏိုင္ ပါလိမ့္မည္။ ကိုယ့္ေခတ္မွာခပ္ပါးပါးျဖင့္အခ်ိန္ကုန္ခံခဲ့ၾကလွ်င္ ေရွးမ်ဳိး ဆက္တို႔၏ အျပဳအမူႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈကိုၾကည့္၍ေနာက္မ်ဳိးဆက္တို႔လည္း ခပ္ ပါးပါးသာျဖစ္သြားႏိုင္ၾကသည္။ ျမန္မာတို႔တြင္“ဇ”ရွိသည္ဟုဆိုခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္၊ ထို “ဇ” ကိုေကာင္းေသာ ေနရာတို႔တြင္မွန္ကန္စြာအသံုးျပဳႏိုင္ရန္ အေရးႀကီး သည္၊ ယေန႔အထိသံုးသင့္သည့္ေနရာႏွင့္မသံုးသင့္သည့္ေနရာဟူ၍ ေကာင္း စြာမခြဲျခားႏိုင္ေသးဟုျမင္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင္႔လူမႈေရးယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ ရာတြင္ အေနာက္ႏိုင္ငံတို႔၏ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ၊ ေနထိုင္မႈစ႐ိုက္ကို လိုက္နာ က်င့္သံုးၾကရာ၌ ျမန္ဆန္လြန္းေနၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရး၊စီးပြားေရး၊လူမႈေရး၊ဘာသာေရးတို႕၌မ်ားစြာေႏွးေကြးေနေသးသည္ဟုျမင္ပါသည္။ လူမႈယဥ္ေက်းမႈမွာလူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိးတြင္ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုယ္ပိုင္လကၡဏာမ်ား ရွိထားသျဖင့္ တတ္ႏိုင္သမွ်ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ရန္လိုေသာက႑ ျဖစ္ပါ၏။ ေခတ္ေၾကာင့္ တိုက္စားမႈရွိႏိုင္ေသာ္လည္း တတ္အားသေရြ႕ထိန္းသိမ္း ၾကမည့္ကိစၥျဖစ္ သည္။ ထိန္းသိမ္းရမည့္က႑၌ မထိန္းသိမ္းႏိုင္ျခင္း၊ အလြယ္တကူ က်ဳိးေပါက္ဆံုး႐ံႈးျခင္းသည္ “အသိပညာ” ဆိုင္ရာအားနည္းမႈ တစ္ရပ္ေၾကာင့္ ဟုဆိုႏိုင္ပါ၏။

ပညာေရး၊ စီးပြားေရးက႑၌ တတ္ႏိုင္လွ်င္ ခုန္ပ်ံေက်ာ္လႊား လိုက္ပါသင္႔ သည္။ ဤက႑၌မူ တစ္စံုတစ္ရာေႏွးေကြးေနျပန္ေသးသည္ဟု ယူဆပါ သည္။ ကိုယ္ေကာင္းမွေနာက္လူေကာင္းပါသည္။ ကိုယ္ေတာ္မွ ေနာက္ လူေတာ္ပါမည္။ ထို႔ေၾကာင့္အခြင့္အလမ္း တစ္စံုတစ္ရာရွိလာၿပီျဖစ္ေသာ ရွိဆဲမ်ဳိးဆက္သစ္တို႔အေနျဖင့္မွန္ကန္ေသာအသိ၊ ထက္ျမက္ေသာ အတတ္ တို႔ျဖင့္ ျပည့္စံုၾကရန္လိုပါသည္။ အတတ္ပညာတစ္ခုတည္း ျဖစ္တည္လွ်င္ အကန္းႏွင့္တူ၍အသိပညာတစ္ခုတည္းတည္ရွိေနျပန္လွ်င္လည္းအကန္း ႏွင့္ တူသည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ျမန္မာလူမ်ဳိး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုသန္စြမ္းေသာ လူေကာင္း တစ္ဦးအျဖစ္႐ႈျမင္လိုပါသည္။

ေနဇင္လတ္

No comments:

Post a Comment