(၁) လူမ်ားကုိ မွ်မွ်တတဆက္ဆံပါ။ (Treat people fairly)
လုပ္ငန္းမန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔ အဖြဲ႕ အစည္းအတြင္းရွိ လူမ်ားႏွင့္ဆက္ဆံေနၾက ရသည္ျဖစ္ရာ ၎တုိ႔ကုိ မွ်မွ်တတဆက္ဆံ ဖုိ႔အေရးႀကီးပါသည္။ အားလုံးကုိတစ္ေျပး ညီဆက္ဆံတတ္ဖုိ႔လုိပါသည္။ လူတုိ႔သည္ လူ႔သဘာဝအရ မွ်တမႈ၊ ညီမွ်မႈတုိ႔ကုိ ေတာင့္တၾကပါသည္။ ဤေနရာ၌အလုပ္ မလုပ္သူကုိလည္း အတူတူ၊ အလုပ္လုပ္သူ ကိုလည္း အတူတူဆုိပါက တူညီေသာ္ လည္း မွ်တသည္ဟုမဆုိႏုိင္ပါ။ ၎တုိ႔၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္(performance)အေပၚ မူတည္၍စဥ္းစားရပါမည္။ တစ္နည္းဆုိ ေသာ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကထည့္သြင္းလိုက္သည့္အားထုတ္မႈ(ပညာအရည္ အခ်င္း၊အေတြ႕အႀကဳံ၊ ႀကိဳးပမ္းမႈ)ႏွင့္ ထြက္ေပၚရရွိလာသည့္ရလဒ္(လုပ္ခ၊ လစာ၊ အသိအမွတ္ျပဳမႈ၊ ခ်ီးျမႇင့္မႈ)တို႔အခ်ဳိး က်က်ျဖစ္မွသာ မွ်တမႈရွိသည္ဟု ဆုိႏုိင္ ပါသည္။
(၂) အျခားလူမ်ားက ၎တုိ႔အေရးပါ သည္ဟု ယူဆႏုိင္ပါေစ။ (Make other people feel important)
လုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၌လူတုိင္းသည္သူ႔ေနရာႏွင့္သူအေရးပါၾကပါသည္။ ေအာက္ေျခဝန္ထမ္း တစ္ဦး၏အားနည္း ခ်ဳိ႕ယြင္းမႈသည္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုလုံး၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကုိထိခုိက္ေစပါ သည္။ ေအာက္ေျခဝန္ထမ္းမ်ား၏ႀကိဳးပမ္းအား ထုတ္မႈေၾကာင့္လည္းလုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္း မ်ားေအာင္ျမင္ လာရပါသည္။ ဤအခ်က္ ကုိ ေမ့ေလ်ာ့ထား၍မရေပ။
မ်ားေသာအားျဖင့္လုပ္ငန္းမန္ေနဂ်ာ မ်ားအေနျဖင့္ ၎တုိ႔သာအေရးႀကီးသည္၊ အေရးပါသည္။ က်န္ေသာလူမ်ားမွာ အေရးပါမႈမရွိဟုယူဆတတ္ၾကသည္။ လုပ္ ငန္းစီမံခန္႔ခြဲသူမန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔အလုပ္ တာဝန္မ်ား မည္မွ်မ်ားျပားေနေစကာမူ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္မႈအတြက္
အျခားလူ မ်ား၏အေရးပါမႈကုိလက္ခံတန္ဖုိးထားရ ေပမည္။ ထုိသု႔ိတန္ဖုိးထားသည္ကိုလည္း အျခားသူမ်ားသိရွိေအာင္ ေဆာင္္ရြက္ရ ေပမည္။ သုိ႔မွသာ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္း မ်ားအေနျဖင့္ႏုိးၾကား တက္ႂကြကာလုပ္ငန္း မ်ားေအာင္ျမင္တုိးတက္လာေပမည္။
(၃) ခ်ီးက်ဴးစကားေျပာျခင္းျဖင့္အလုပ္ လုပ္ခ်င္စိတ္ကုိပ်ဳိးေထာင္ေပးပါ။ (Motivate people through giving praise)
လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ားသည္ လူမ်ားျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာအထက္လူႀကီး ၏ခ်ီးက်ဴးမႈကိုခံယူ လုိၾကသည္။ အထက္ လူႀကီး၏ခ်ီးက်ဴးမႈသည္ လက္ေအာက္ဝန္ ထမ္းမ်ားအဖုိ႔ ဆုခ်ီးျမႇင့္မႈ(reward)တစ္ခု ပင္ျဖစ္သည္။ ဝန္ထမ္းမ်ားအတြက္အလုပ္ လုပ္ခ်င္စိတ္ကုိမ်ားစြာဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေစပါ သည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ အခ်ဳိ႕ေသာပညာရွင္မ်ား ကေငြေၾကးအနည္းဆုံးဆုခ်ီးျမႇင့္မႈဟုသတ္ မွတ္ၾကပါသည္။
ခ်ီးက်ဴးသည္ဆုိရာ၌ ဘာလုပ္လုပ္ ခ်ီးက်ဴးရမည္ဟုမဆုိလုိပါ။ အထက္လူႀကီး ၏ခ်ီးက်ဴးစကားႏွင့္ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္း ၏လုပ္ေဆာင္ခ်က္ညီမွ်ေနဖုိ႔လုိပါသည္။ သဟဇာတျဖစ္ကာ လုိက္ေလ်ာ ညီေထြျဖစ္ ေနဖုိ႔အေရးႀကီးပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ ခ်ီးက်ဴးဖုိ႔ အေၾကာင္းေပၚလာပါကလည္းေႏွာင့္ေႏွး ျခင္းမရွိဘဲ ခ်က္ခ်င္းခ်ီးက်ဴးဖုိ႔လုိပါသည္။
(၄) တုံ႔ျပန္ခ်က္ေပးႏုိင္ပါေစ။ (En-courage feedback)
ပညာရွင္တုိ႔၏အလုိအရ လုပ္ေဆာင္ ခ်က္တုိင္း၌ တုံ႔ျပန္ခ်က္မ်ား(feedback) ရွိေပသည္။ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ား၏ ေက်နပ္မႈ၊ မေက်နပ္မႈ၊ အားတက္မႈ၊ အား ပ်က္မႈမ်ားသည္ လုပ္ငန္းမန္ေနဂ်ာမ်ား အေလးထားရမည့္အခ်က္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ ၎တုံ႔ျပန္ခ်က္မ်ားကိုအေလး
ဂ႐ုျပဳေနဖုိ႔ လိုပါသည္။
မန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔ လက္ေအာက္ဝန္ ထမ္းမ်ားထံမွ ထိေရာက္ေသာတု႔ံျပန္ခ်က္ မ်ားရရွိရန္ ဂ႐ုတစုိက္နားေထာင္မႈ(active listening) သည္ အေရးပါေပသည္။ ေအာင္ျမင္ေသာ မန္ေနဂ်ာမ်ားသည္ နား ေထာင္ေကာင္းသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္
(effe-ctive managers are good listen-ers) ဆုိသည့္အတုိင္း မ်ားမ်ားနားေထာင္ ေလေလ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ား၏ခံ စားခ်က္မ်ားကုိ ပုိသိရေလေလျဖစ္ကာ ၎တုိ႔ကုိျဖည့္ ဆည္းေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း ျဖင့္ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္တုိးတက္မႈမ်ားရရွိ ႏုိင္ေပသည္။
(၅) စနစ္တက်ေဝဖန္စိစစ္ေျပာဆုိပါ။ (Criticism)
လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ားအား ခ်ီးက်ဴးစကားေျပာဆုိရသကဲ့သုိ႔ ၎တုိ႔၏ အားနည္းခ်က္မ်ားရွိပါကလည္း စနစ္ တက်ေဝဖန္ေျပာဆုိဖုိ႔လုိပါသည္။ အမွန္ စင္စစ္လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကုိအျပဳသေဘာ ျဖင့္ စနစ္တက်ေဝဖန္ျခင္းသည္မ်ားစြာ ေကာင္းမြန္ေသာအျပဳအမူတစ္ခုပင္ျဖစ္
သည္။ ျမန္မာမႈနယ္ပယ္၌ ‘အနင္းခံႏုိင္ ေသာ စပါးသည္ သန္၏။ အေဝဖန္ခံႏုိင္ ေသာ သူသည္ လိမၼာ၏’ ဟူေသာစကား ရွိပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္း အတြင္းရွိ လူမ်ားအဖုိ႔ မိမိတုိ႔၏လုပ္ေဆာင္ ခ်က္မ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍အေဝဖန္ခံႏုိင္ဖုိ႔ လုိပါသည္။
လုပ္ငန္းမန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔ မိမိကုိယ္ တုိင္ေဝဖန္ခံႏုိင္ရသကဲ့သုိ႔ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္းမ်ားကိုလည္း အျပဳသေဘာျဖင့္ ေဝဖန္မႈျပဳဖုိ႔လုိပါသည္။ လက္ေအာက္ဝန္ ထမ္းမ်ားအားေဝဖန္ေထာက္ျပ၍ တုိးတက္ ေအာင္ေဆာင္ရြက္ေစျခင္းသည္လုပ္ငန္း မန္ေနဂ်ာတုိင္း၏တာဝန္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍အျပဳသေဘာေဝဖန္ျခင္းျဖင့္လက္ ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ားကိုနည္းျပေပးရပါမည္ (coaching)။ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေအာင္ပုံ ေလာင္းေပးရပါမည္(mentoring)။
(၆) တံခါးဖြင့္ဝါဒကုိ က်င့္သုံးပါ။ (An-open-door philosophy)
ေအာင္ျမင္တုိးတက္ေသာလုပ္ငန္း မန္ေနဂ်ာမ်ားသည္ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္း မ်ားအတြက္ အတားအဆီးျဖစ္ေစမည့္ အရာမ်ားကုိ ဖယ္ထုတ္ေပးပါသည္။ လုပ္ငန္းဆုိင္ရာကိစၥရပ္မ်ား၊ ျပႆနာမ်ားကုိ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းတင္ျပႏုိင္ေစရန္ ဖန္တီး ထားပါသည္။
လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ား ေဖာ္ထုတ္ထားသည့္တီထြင္ဖန္တီးမႈမ်ား၊ အႀကံဉာဏ္မ်ားကုိ အခ်ိန္မေရြးတင္ျပခြင့္ ေပးထားပါ။ ယင္းသုိ႔ မန္ေနဂ်ာႏွင့္လက္ ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ား နီးနီးကပ္ကပ္ရင္းႏွီး ပြင့္လင္းစြာ ေဆာင္ရြက္ျပဳမူျခင္းျဖင့္ လုပ္ငန္းမ်ားထိေရာက္ေအာင္ျမင္လာႏုိင္ပါသည္။
(၇) လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ားလုိခ်င္ သည့္အရာမ်ား ရရွိေအာင္ဖန္တီးေပး ပါ။ (Help other people get what they want) ဗုဒၶစာေပ၌ ‘ကံ ကံ၏အက်ဳိးတရား’ ရွိပါသည္။ မိမိျပဳမူေသာကံအတြက္ တူညီ ေသာအက်ဳိးကုိခံစားရပါမည္။ သိပၸံပညာ ရပ္နယ္ပယ္တြင္ ‘လုပ္ေဆာင္ခ်က္တုိင္း အတြက္ တန္ျပန္အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈရွိ သည္’ ဟူေသာ နိယာမရွိပါသည္။ စီမံခန္႔ ခြဲမႈပညာရွင္တစ္ဦးကလည္း
‘မိမိဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္လုိပါကအျခားလူမ်ားကုိဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ ေအာင္ေဆာင္ရြက္ေပးပါ’ ဟုဆုိပါသည္။
သုိ႔ျဖစ္၍ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္းရွိ စီမံခန္႔ခြဲသူမန္ေနဂ်ာမ်ားသည္ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္းမ်ားအလုိရွိသည့္အရာမ်ားကုိရရွိ ေအာင္ ဖန္တီးေပးျခင္းျဖင့္ မိမိအလုိရွိ သည့္အရာမ်ားလည္း ရရွိလာလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ထားရပါမည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ လုပ္ငန္း မန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔
လက္ေအာက္ဝန္ထမ္း မ်ား ဘာလုိအပ္သည္ကုိ သိရွိေအာင္ႀကိဳး ပမ္းေနရပါမည္။ သုိ႔မွသာ မိမိအလုိရွိသည့္ အရာမ်ား၊ တစ္နည္းဆုိေသာ္ လုပ္ငန္းဆုိင္ ရာရည္မွန္းခ်က္မ်ား၊ လ်ာထားခ်က္မ်ား ရရွိလာႏုိင္ေပသည္။
(၈) ဝင့္ဝါစြာ မေနထုိင္ပါႏွင့္။ (Never pomposity)
ေဆာင္းပါးအစတြင္ ေဖာ္ျပထား သကဲ့သုိ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈဆုိသည္မွာ အလုပ္မ်ား ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းပင္ျဖစ္ သည္။ အလုပ္မ်ားၿပီးေျမာက္ဖုိ႔သည္သာ အဓိကျဖစ္သည္။ ႐ုံးဆန္ဆန္ျပဳမူေဆာင္ ရြက္ျခင္း၊ ကိန္းႀကီးခန္းႀကီး ျပဳမူျခင္းမ်ားကုိ တတ္ႏုိင္သမွ်ေရွာင္ၾကဥ္ရေပမည္။
ေအာင္ ျမင္တုိးတက္ေနသည့္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား၊ ပညာ ရွင္ႀကီးမ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားသည္ ႐ုိး ႐ုိးသားသား ျပဳမူေနထုိင္ၾကသူမ်ားျဖစ္ သည္။ ျပဳမူေျပာဆုိမႈ ႐ုိးသားေသာ္လည္း အေတြးအေခၚ မွာမူ ျမင့္မားၾကေပသည္။ ရင့္က်က္ၾကေပသည္။ စာေရးသူတုိ႔ဆရာ သမားမ်ားကို
ေလ့လာစိစစ္ၾကည့္ပါက ႐ုိးသားၾကသည္ကုိေတြ႕ရပါသည္။ ႐ုိးသား ျခင္းဂုဏ္ႏွင့္ျပည့္စုံၾကေပသည္။ ႐ုိးသားစြာ ေနထုိင္ျခင္းျဖင့္ အလုပ္မ်ားၿပီးေျမာက္ကာ လူအမ်ားအတြက္ တန္ဖုိးရွိၾကေပသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါအခ်က္မ်ားသည္ ေအာင္ျမင္ၾကသူတုိင္းလုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္း အတုိင္းလိုက္နာက်င့္ႀကံသင့္သည့္အေျခခံ သေဘာတရားမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ စီမံခန္႔ခြဲ မႈပညာရွင္တုိ႔၏ အလုိအတုိင္း စီမံခန္႔ခြဲမႈ သည္ အလုပ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိသုိ႔လုပ္ ေဆာင္ရာတြင္အဆုိပါနည္းစဥ္မ်ားကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးျခင္းျဖင့္ေအာင္ျမင္တုိး တက္ၾကသည့္လုပ္ငန္းမ်ားမွာအမ်ားအျပား ရွိပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ အထက္ပါစီမံခန္႔ခြဲမႈ ဆုိင္ရာ သေဘာတရားမ်ားကုိ လုိက္နာ က်င့္သုံးျခင္းျဖင့္ ေအာင္ျမင္တုိးတက္ေသာ
လုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖစ္လာႏုိင္ေပသည္ ဟုတင္ျပလုိက္ရေပသည္။
Credit : ေဒါက္တာထြန္းေအာင္(စီမံခန္႔ခြဲမႈ)
Ref: Laurie J.Mullins’s Management and Organizational Behavior
လုပ္ငန္းမန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔ အဖြဲ႕ အစည္းအတြင္းရွိ လူမ်ားႏွင့္ဆက္ဆံေနၾက ရသည္ျဖစ္ရာ ၎တုိ႔ကုိ မွ်မွ်တတဆက္ဆံ ဖုိ႔အေရးႀကီးပါသည္။ အားလုံးကုိတစ္ေျပး ညီဆက္ဆံတတ္ဖုိ႔လုိပါသည္။ လူတုိ႔သည္ လူ႔သဘာဝအရ မွ်တမႈ၊ ညီမွ်မႈတုိ႔ကုိ ေတာင့္တၾကပါသည္။ ဤေနရာ၌အလုပ္ မလုပ္သူကုိလည္း အတူတူ၊ အလုပ္လုပ္သူ ကိုလည္း အတူတူဆုိပါက တူညီေသာ္ လည္း မွ်တသည္ဟုမဆုိႏုိင္ပါ။ ၎တုိ႔၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္(performance)အေပၚ မူတည္၍စဥ္းစားရပါမည္။ တစ္နည္းဆုိ ေသာ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကထည့္သြင္းလိုက္သည့္အားထုတ္မႈ(ပညာအရည္ အခ်င္း၊အေတြ႕အႀကဳံ၊ ႀကိဳးပမ္းမႈ)ႏွင့္ ထြက္ေပၚရရွိလာသည့္ရလဒ္(လုပ္ခ၊ လစာ၊ အသိအမွတ္ျပဳမႈ၊ ခ်ီးျမႇင့္မႈ)တို႔အခ်ဳိး က်က်ျဖစ္မွသာ မွ်တမႈရွိသည္ဟု ဆုိႏုိင္ ပါသည္။
(၂) အျခားလူမ်ားက ၎တုိ႔အေရးပါ သည္ဟု ယူဆႏုိင္ပါေစ။ (Make other people feel important)
လုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၌လူတုိင္းသည္သူ႔ေနရာႏွင့္သူအေရးပါၾကပါသည္။ ေအာက္ေျခဝန္ထမ္း တစ္ဦး၏အားနည္း ခ်ဳိ႕ယြင္းမႈသည္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုလုံး၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကုိထိခုိက္ေစပါ သည္။ ေအာက္ေျခဝန္ထမ္းမ်ား၏ႀကိဳးပမ္းအား ထုတ္မႈေၾကာင့္လည္းလုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္း မ်ားေအာင္ျမင္ လာရပါသည္။ ဤအခ်က္ ကုိ ေမ့ေလ်ာ့ထား၍မရေပ။
မ်ားေသာအားျဖင့္လုပ္ငန္းမန္ေနဂ်ာ မ်ားအေနျဖင့္ ၎တုိ႔သာအေရးႀကီးသည္၊ အေရးပါသည္။ က်န္ေသာလူမ်ားမွာ အေရးပါမႈမရွိဟုယူဆတတ္ၾကသည္။ လုပ္ ငန္းစီမံခန္႔ခြဲသူမန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔အလုပ္ တာဝန္မ်ား မည္မွ်မ်ားျပားေနေစကာမူ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္မႈအတြက္
အျခားလူ မ်ား၏အေရးပါမႈကုိလက္ခံတန္ဖုိးထားရ ေပမည္။ ထုိသု႔ိတန္ဖုိးထားသည္ကိုလည္း အျခားသူမ်ားသိရွိေအာင္ ေဆာင္္ရြက္ရ ေပမည္။ သုိ႔မွသာ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္း မ်ားအေနျဖင့္ႏုိးၾကား တက္ႂကြကာလုပ္ငန္း မ်ားေအာင္ျမင္တုိးတက္လာေပမည္။
(၃) ခ်ီးက်ဴးစကားေျပာျခင္းျဖင့္အလုပ္ လုပ္ခ်င္စိတ္ကုိပ်ဳိးေထာင္ေပးပါ။ (Motivate people through giving praise)
လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ားသည္ လူမ်ားျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာအထက္လူႀကီး ၏ခ်ီးက်ဴးမႈကိုခံယူ လုိၾကသည္။ အထက္ လူႀကီး၏ခ်ီးက်ဴးမႈသည္ လက္ေအာက္ဝန္ ထမ္းမ်ားအဖုိ႔ ဆုခ်ီးျမႇင့္မႈ(reward)တစ္ခု ပင္ျဖစ္သည္။ ဝန္ထမ္းမ်ားအတြက္အလုပ္ လုပ္ခ်င္စိတ္ကုိမ်ားစြာဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေစပါ သည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ အခ်ဳိ႕ေသာပညာရွင္မ်ား ကေငြေၾကးအနည္းဆုံးဆုခ်ီးျမႇင့္မႈဟုသတ္ မွတ္ၾကပါသည္။
ခ်ီးက်ဴးသည္ဆုိရာ၌ ဘာလုပ္လုပ္ ခ်ီးက်ဴးရမည္ဟုမဆုိလုိပါ။ အထက္လူႀကီး ၏ခ်ီးက်ဴးစကားႏွင့္ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္း ၏လုပ္ေဆာင္ခ်က္ညီမွ်ေနဖုိ႔လုိပါသည္။ သဟဇာတျဖစ္ကာ လုိက္ေလ်ာ ညီေထြျဖစ္ ေနဖုိ႔အေရးႀကီးပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ ခ်ီးက်ဴးဖုိ႔ အေၾကာင္းေပၚလာပါကလည္းေႏွာင့္ေႏွး ျခင္းမရွိဘဲ ခ်က္ခ်င္းခ်ီးက်ဴးဖုိ႔လုိပါသည္။
(၄) တုံ႔ျပန္ခ်က္ေပးႏုိင္ပါေစ။ (En-courage feedback)
ပညာရွင္တုိ႔၏အလုိအရ လုပ္ေဆာင္ ခ်က္တုိင္း၌ တုံ႔ျပန္ခ်က္မ်ား(feedback) ရွိေပသည္။ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ား၏ ေက်နပ္မႈ၊ မေက်နပ္မႈ၊ အားတက္မႈ၊ အား ပ်က္မႈမ်ားသည္ လုပ္ငန္းမန္ေနဂ်ာမ်ား အေလးထားရမည့္အခ်က္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ ၎တုံ႔ျပန္ခ်က္မ်ားကိုအေလး
ဂ႐ုျပဳေနဖုိ႔ လိုပါသည္။
မန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔ လက္ေအာက္ဝန္ ထမ္းမ်ားထံမွ ထိေရာက္ေသာတု႔ံျပန္ခ်က္ မ်ားရရွိရန္ ဂ႐ုတစုိက္နားေထာင္မႈ(active listening) သည္ အေရးပါေပသည္။ ေအာင္ျမင္ေသာ မန္ေနဂ်ာမ်ားသည္ နား ေထာင္ေကာင္းသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္
(effe-ctive managers are good listen-ers) ဆုိသည့္အတုိင္း မ်ားမ်ားနားေထာင္ ေလေလ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ား၏ခံ စားခ်က္မ်ားကုိ ပုိသိရေလေလျဖစ္ကာ ၎တုိ႔ကုိျဖည့္ ဆည္းေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း ျဖင့္ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္တုိးတက္မႈမ်ားရရွိ ႏုိင္ေပသည္။
(၅) စနစ္တက်ေဝဖန္စိစစ္ေျပာဆုိပါ။ (Criticism)
လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ားအား ခ်ီးက်ဴးစကားေျပာဆုိရသကဲ့သုိ႔ ၎တုိ႔၏ အားနည္းခ်က္မ်ားရွိပါကလည္း စနစ္ တက်ေဝဖန္ေျပာဆုိဖုိ႔လုိပါသည္။ အမွန္ စင္စစ္လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကုိအျပဳသေဘာ ျဖင့္ စနစ္တက်ေဝဖန္ျခင္းသည္မ်ားစြာ ေကာင္းမြန္ေသာအျပဳအမူတစ္ခုပင္ျဖစ္
သည္။ ျမန္မာမႈနယ္ပယ္၌ ‘အနင္းခံႏုိင္ ေသာ စပါးသည္ သန္၏။ အေဝဖန္ခံႏုိင္ ေသာ သူသည္ လိမၼာ၏’ ဟူေသာစကား ရွိပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္း အတြင္းရွိ လူမ်ားအဖုိ႔ မိမိတုိ႔၏လုပ္ေဆာင္ ခ်က္မ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍အေဝဖန္ခံႏုိင္ဖုိ႔ လုိပါသည္။
လုပ္ငန္းမန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔ မိမိကုိယ္ တုိင္ေဝဖန္ခံႏုိင္ရသကဲ့သုိ႔ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္းမ်ားကိုလည္း အျပဳသေဘာျဖင့္ ေဝဖန္မႈျပဳဖုိ႔လုိပါသည္။ လက္ေအာက္ဝန္ ထမ္းမ်ားအားေဝဖန္ေထာက္ျပ၍ တုိးတက္ ေအာင္ေဆာင္ရြက္ေစျခင္းသည္လုပ္ငန္း မန္ေနဂ်ာတုိင္း၏တာဝန္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍အျပဳသေဘာေဝဖန္ျခင္းျဖင့္လက္ ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ားကိုနည္းျပေပးရပါမည္ (coaching)။ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေအာင္ပုံ ေလာင္းေပးရပါမည္(mentoring)။
(၆) တံခါးဖြင့္ဝါဒကုိ က်င့္သုံးပါ။ (An-open-door philosophy)
ေအာင္ျမင္တုိးတက္ေသာလုပ္ငန္း မန္ေနဂ်ာမ်ားသည္ လက္ေအာက္ဝန္ထမ္း မ်ားအတြက္ အတားအဆီးျဖစ္ေစမည့္ အရာမ်ားကုိ ဖယ္ထုတ္ေပးပါသည္။ လုပ္ငန္းဆုိင္ရာကိစၥရပ္မ်ား၊ ျပႆနာမ်ားကုိ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းတင္ျပႏုိင္ေစရန္ ဖန္တီး ထားပါသည္။
လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ား ေဖာ္ထုတ္ထားသည့္တီထြင္ဖန္တီးမႈမ်ား၊ အႀကံဉာဏ္မ်ားကုိ အခ်ိန္မေရြးတင္ျပခြင့္ ေပးထားပါ။ ယင္းသုိ႔ မန္ေနဂ်ာႏွင့္လက္ ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ား နီးနီးကပ္ကပ္ရင္းႏွီး ပြင့္လင္းစြာ ေဆာင္ရြက္ျပဳမူျခင္းျဖင့္ လုပ္ငန္းမ်ားထိေရာက္ေအာင္ျမင္လာႏုိင္ပါသည္။
(၇) လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းမ်ားလုိခ်င္ သည့္အရာမ်ား ရရွိေအာင္ဖန္တီးေပး ပါ။ (Help other people get what they want) ဗုဒၶစာေပ၌ ‘ကံ ကံ၏အက်ဳိးတရား’ ရွိပါသည္။ မိမိျပဳမူေသာကံအတြက္ တူညီ ေသာအက်ဳိးကုိခံစားရပါမည္။ သိပၸံပညာ ရပ္နယ္ပယ္တြင္ ‘လုပ္ေဆာင္ခ်က္တုိင္း အတြက္ တန္ျပန္အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈရွိ သည္’ ဟူေသာ နိယာမရွိပါသည္။ စီမံခန္႔ ခြဲမႈပညာရွင္တစ္ဦးကလည္း
‘မိမိဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္လုိပါကအျခားလူမ်ားကုိဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ ေအာင္ေဆာင္ရြက္ေပးပါ’ ဟုဆုိပါသည္။
သုိ႔ျဖစ္၍ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္းရွိ စီမံခန္႔ခြဲသူမန္ေနဂ်ာမ်ားသည္ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္းမ်ားအလုိရွိသည့္အရာမ်ားကုိရရွိ ေအာင္ ဖန္တီးေပးျခင္းျဖင့္ မိမိအလုိရွိ သည့္အရာမ်ားလည္း ရရွိလာလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ထားရပါမည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ လုပ္ငန္း မန္ေနဂ်ာမ်ားအဖုိ႔
လက္ေအာက္ဝန္ထမ္း မ်ား ဘာလုိအပ္သည္ကုိ သိရွိေအာင္ႀကိဳး ပမ္းေနရပါမည္။ သုိ႔မွသာ မိမိအလုိရွိသည့္ အရာမ်ား၊ တစ္နည္းဆုိေသာ္ လုပ္ငန္းဆုိင္ ရာရည္မွန္းခ်က္မ်ား၊ လ်ာထားခ်က္မ်ား ရရွိလာႏုိင္ေပသည္။
(၈) ဝင့္ဝါစြာ မေနထုိင္ပါႏွင့္။ (Never pomposity)
ေဆာင္းပါးအစတြင္ ေဖာ္ျပထား သကဲ့သုိ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈဆုိသည္မွာ အလုပ္မ်ား ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းပင္ျဖစ္ သည္။ အလုပ္မ်ားၿပီးေျမာက္ဖုိ႔သည္သာ အဓိကျဖစ္သည္။ ႐ုံးဆန္ဆန္ျပဳမူေဆာင္ ရြက္ျခင္း၊ ကိန္းႀကီးခန္းႀကီး ျပဳမူျခင္းမ်ားကုိ တတ္ႏုိင္သမွ်ေရွာင္ၾကဥ္ရေပမည္။
ေအာင္ ျမင္တုိးတက္ေနသည့္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား၊ ပညာ ရွင္ႀကီးမ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားသည္ ႐ုိး ႐ုိးသားသား ျပဳမူေနထုိင္ၾကသူမ်ားျဖစ္ သည္။ ျပဳမူေျပာဆုိမႈ ႐ုိးသားေသာ္လည္း အေတြးအေခၚ မွာမူ ျမင့္မားၾကေပသည္။ ရင့္က်က္ၾကေပသည္။ စာေရးသူတုိ႔ဆရာ သမားမ်ားကို
ေလ့လာစိစစ္ၾကည့္ပါက ႐ုိးသားၾကသည္ကုိေတြ႕ရပါသည္။ ႐ုိးသား ျခင္းဂုဏ္ႏွင့္ျပည့္စုံၾကေပသည္။ ႐ုိးသားစြာ ေနထုိင္ျခင္းျဖင့္ အလုပ္မ်ားၿပီးေျမာက္ကာ လူအမ်ားအတြက္ တန္ဖုိးရွိၾကေပသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါအခ်က္မ်ားသည္ ေအာင္ျမင္ၾကသူတုိင္းလုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္း အတုိင္းလိုက္နာက်င့္ႀကံသင့္သည့္အေျခခံ သေဘာတရားမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ စီမံခန္႔ခြဲ မႈပညာရွင္တုိ႔၏ အလုိအတုိင္း စီမံခန္႔ခြဲမႈ သည္ အလုပ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိသုိ႔လုပ္ ေဆာင္ရာတြင္အဆုိပါနည္းစဥ္မ်ားကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးျခင္းျဖင့္ေအာင္ျမင္တုိး တက္ၾကသည့္လုပ္ငန္းမ်ားမွာအမ်ားအျပား ရွိပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ အထက္ပါစီမံခန္႔ခြဲမႈ ဆုိင္ရာ သေဘာတရားမ်ားကုိ လုိက္နာ က်င့္သုံးျခင္းျဖင့္ ေအာင္ျမင္တုိးတက္ေသာ
လုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖစ္လာႏုိင္ေပသည္ ဟုတင္ျပလုိက္ရေပသည္။
Credit : ေဒါက္တာထြန္းေအာင္(စီမံခန္႔ခြဲမႈ)
Ref: Laurie J.Mullins’s Management and Organizational Behavior
No comments:
Post a Comment