ေဆာင္းပါး
ယခုႏွစ္ပိုင္းတြင္ ေအအီးစီဆိုသည့္ အသံုးအႏႈန္းအား အစိုးရဌာနမ်ား၊ ပုဂၢလိကက႑ႏွင့္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားအၾကား တြင္က်ယ္စြာ ေျပာဆိုေနၾကသည္။ လြယ္ကူစြာ ေျပာဆိုရလွ်င္ ေအအီးစီဟု အတိုေကာက္ေခၚသည့္ အာဆီယံ စီးပြားေရးအသိုက္အဝန္း၏ အႏၲိမရည္မွန္းခ်က္မွာ အာဆီယံရည္မွန္းခ်က္ ၂ဝ၂ဝ ပါ စီးပြားေရး ေပါင္းစည္းမႈပင္ျဖစ္သည္။ (၁၂)ႀကိမ္ေျမာက္ အာဆီယံ ထိပ္သီးအစည္းအေဝးတြင္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား က အာဆီယံေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ၂ဝ၂ဝ ႏွင့္ အာဆီယံ ကြန္ေကာ့-၂ တုိ႔တြင္ ရည္မွန္းထားသည့္အတိုင္း အာဆီယံအသိုက္အဝန္းတည္ေထာင္မႈကို ေရွး႐ႈ၍ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္တြင္ တည္ေထာင္ရန္ ထပ္မံကတိကဝတ္ ျပဳခဲ့ၿပီး စီဘူးေၾကညာခ်က္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့သည္။
စီဘူးေၾကညာခ်က္အရ အာဆီယံေဒသကို-
(က) ကုန္စည္မ်ား၊
(ခ) ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား၊
(ဂ) ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္
(ဃ) ကြၽမ္းက်င္လုပ္သားမ်ား
လြတ္လပ္စြာ ေရႊ႕ေျပာင္းႏုိင္ရန္ႏွင့္ ေငြေၾကး အရင္းအႏွီးမ်ား ပုိမိုလြတ္လပ္စြာ စီးဆင္းႏိုင္သည့္ ေဒသျဖစ္ေစရန္ သေဘာတူခဲ့သည္။ ဤသည္က ေအအီးစီ ၂ဝ၁၅ ေပၚေပါက္လာျခင္း၏ အုတ္ျမစ္ပင္ ျဖစ္သည္။
စီဘူးေၾကညာခ်က္အရ ေအအီးစီ ၂ဝ၁၅ သည္ မၾကာမီက်ေရာက္ေတာ့မည္ျဖစ္ရာ မိမိတုိ႔ ေမွ်ာ္မွန္း သည့္အတုိင္း အမွန္တကယ္ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ၿပီလား၊ ေအအီးစီ ၂ဝ၁၅ ျဖစ္လာလွ်င္ ရရွိႏုိင္သည့္ အက်ဳိး ေက်းဇူးက အဘယ္နည္း၊ လက္ရွိကြၽႏ္ုပ္တုိ႔ လုပ္ကုိင္ ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ စီးပြားေရး၊ ျပည္တြင္းလုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားသည္ ေသြဖည္သြားမည္လား၊ ေအအီးစီ ၂ဝ၁၅ ျဖစ္လာလွ်င္ မိမိတို႔လုိ CLM ႏိုင္ငံမ်ားထက္ အာဆီယံ+၆ ႏုိင္ငံမ်ား၊ အာဆီယံ၏ေဆြးေႏြးဖက္ ႏုိင္ငံမ်ားက ပုိမုိအက်ဳိးရမည္လားစသည့္ ေမးခြန္းမ်ားသည္ ပညာရွင္မ်ား၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားအေနျဖင့္ သိရွိၿပီးသားျဖစ္ေသာ္လည္း သာမန္ျပင္ပရွိပုဂၢိဳလ္မ်ားအတြက္မူ အစိမ္းသက္သက္ျဖစ္ႏုိင္ေပသည္။ သုိ႔ျဖစ္ပါ၍ စာေရးသူကုိယ္တိုင္ကပင္ စတင္ ေလ့လာေနဆဲျဖစ္ရာ မိမိသိသေလာက္အား ဝါသနာ အတုိင္း မွ်ေဝေရးသားလုိက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ေရွးဦးစြာ တင္ျပလုိသည္မွာ အာဆီယံစီးပြားေရး အသုိက္အဝန္း၏ သြင္ျပင္လကၡဏာမ်ားပင္ျဖစ္သည္။
ယင္းတုိ႔မွာ-
က။ တစ္ခုတည္းေသာေစ်းကြက္ႏွင့္ ထုတ္လုပ္ မႈ အေျခခံေဒသ
ခ။ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္စြမ္းျမင့္မားေသာ စီးပြားေရး ေဒသ
ဂ။ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမွ်တေသာေဒသ
ဃ။ ကမၻာ့စီးပြားေရးတြင္ အျပည့္အဝ ပါဝင္ ေပါင္းစည္းမႈရွိေသာေဒသ
တုိ႔ျဖစ္သည္။ အဆုိပါေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ားမွာ ဆက္စပ္မႈရွိၿပီး အျပန္အလွန္အားျပဳလ်က္ရွိသည္။ အာဆီယံ အသုိက္အဝန္း ျဖစ္ေပၚေစေရးအတြက္ အဆုိပါ အခ်က္အလက္မ်ားျဖင့္ ျပည့္စံုသည့္ ေဒသတစ္ခု အျဖစ္ ရည္မွန္းပါသည္။
တစ္ခုတည္းေသာ ေစ်းကြက္ႏွင့္ ထုတ္လုပ္မႈ အေျခခံေဒသကုိ အဓိကေဖာ္ေဆာင္ေသာ လုပ္ငန္း (၅)ရပ္မွာ ကုန္စည္မ်ား၊ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား၊ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား၊ ေငြေၾကး အရင္းအႏွီးမ်ား လြတ္လပ္စြာ စီးဆင္းေစျခင္းႏွင့္ ကြၽမ္းက်င္လုပ္သားမ်ားလြတ္လပ္စြာ ေျပာင္းေရႊ႕ေစႏုိင္ျခင္းတုိ႔ျဖစ္ပါသည္။ ယွဥ္ၿပိဳင္ ႏုိင္စြမ္း ျမင့္မားေသာ စီးပြားေရးေဒသျဖစ္ေပၚေစ ေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္မည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားမွာ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ မူဝါဒေပၚထြန္းေရး၊ စားသံုးသူမ်ား အကာ အကြယ္ေပးႏုိင္ေရး၊ အသိဉာဏ္ပစၥည္းဆုိင္ရာ မူပုိင္ ခြင့္ရရွိေရး၊ အေျခခံအေဆာက္အအံုဆုိင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ေရး၊ အခြန္စည္းၾကပ္မႈဆုိင္ရာကိစၥရပ္မ်ား ေခ်ာေမြ႕ေစေရး၊ အီလက္ထရြန္နစ္နည္းျဖင့္ ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္ေရးတုိ႔ျဖစ္သည္။
ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမူဝါဒ၏ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ညီၫြတ္မွ်တေသာ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈတစ္ရပ္ ျဖစ္ေပၚေစရန္ ျဖစ္ပါသည္။ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မွ်တေသာ ေဒသျဖစ္ေပၚရန္ ေဆာင္ရြက္ရမည့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားမွာ အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ားဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈႏွင့္ အာဆီယံ ကနဦးေပါင္းစည္းေရးအစီအစဥ္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။ ကမၻာလံုး ဆုိင္ရာစီးပြားေရးတြင္ အျပည့္အဝပါဝင္ေပါင္းစည္းေသာ ေဒသျဖစ္ရန္ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားမွာ ျပင္ပ စီးပြားေရးဆက္ဆံမႈမ်ားအတြက္ က်ဳိးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္ ေသာနည္းလမ္းႏွင့္ ကမၻာလံုးဆုိင္ရာေထာက္ပံ့ျဖည့္ဆည္း မႈကြန္ရက္၌ ပူးေပါင္းပါဝင္မႈတုိးျမႇင့္ျခင္းတုိ႔ ျဖစ္သည္။
ေအအီးစီ၏ အဓိကေသာ့ခ်က္မွာ AFTA ေခၚ လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈေဒသျဖစ္ရာ AFTA ကုိ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္တြင္ စတင္က်င့္သံုးေတာ့မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ မိမိတုိ႔ထုတ္ကုန္မ်ားကုိ ကာကြယ္ရန္၊ အားေပးရန္၊ မိမိတုိ႔ ရရွိႏုိင္မည့္ အက်ဳိးအျပစ္မ်ား ခဲြျခားသိရွိရန္ လုိအပ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ AFTA ေပၚလာ သည့္အခါ မိမိႏုိင္ငံ၏ စက္မႈထုတ္ကုန္၊ လယ္ယာ ထုတ္ကုန္မ်ား ထိခုိက္မႈမရွိေစရန္အတြက္ လုိအပ္သည့္ မူဝါဒဆုိင္ရာလမ္းၫႊန္မႈမ်ားေပးျခင္း၊ ထုတ္လုပ္မႈစရိတ္ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊ အခြန္အခႏႈန္းထားမ်ား ျပန္လည္သံုးသပ္ျခင္း၊ မလုိလားအပ္သည့္ Transition cost မ်ား ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း တုိ႔ ေဆာင္ရြက္ရမည္ျဖစ္ရာ သက္ဆုိင္ရာ ဝန္ႀကီးဌာန၊ ပုဂၢလိက၊ တုိင္းရင္းသား စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းလက္တဲြေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္။
AFTA ေပၚလာေသာအခါ မိမိႏုိင္ငံ၏ စက္မႈ ထုတ္ကုန္၊ လယ္ယာထုတ္ကုန္မ်ား ေဒသတြင္းယွဥ္ၿပိဳင္ ႏုိင္မႈကုိ အေထာက္အကူျဖစ္ေစမည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ အခ်ိန္ႏွင့္တစ္ေျပးညီေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိရာ ၎တို႔အနက္ ႏိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ အေသးစားႏွင့္အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဗဟိုဌာနကို ၄-၄-၂ဝ၁၂ ရက္ ေန႔တြင္ တည္ေထာင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး SMEs လုပ္ငန္းမ်ား နည္းပညာႏွင့္ ဘ႑ာေရးအေထာက္အပံ့ရရွိေရး ကူညီ ေဆာင္ရြက္ေပးလ်က္ရွိပါသည္။ အရင္းအႏွီးအတြက္ ၁- ၁ဝ-၂ဝ၁၂ ရက္ေန႔တြင္ အေသးစားႏွင့္အလတ္စား စက္မႈ လုပ္ငန္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဘဏ္ကို တည္ေထာင္ခဲ့ၿပီး ေခ်းေငြမ်ား ထုတ္ေပးလ်က္ရွိပါသည္။ အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားစက္မႈလုပ္ငန္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အေသးစားႏွင့္အလတ္စား စက္မႈလုပ္ငန္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေရးဥပေဒအား ပထမအႀကိမ္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ နဝမ ပံုမွန္အစည္းအေဝးတြင္ အဆိုတင္သြင္းခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ASEAN အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ SME Service Center မ်ားတြင္ သီးျခား Web Portal တစ္ခု တည္ေထာင္၍ ASEAN အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ား၏ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ျဖစ္ေသာ ASEAN SME Festival မ်ား၊ ASEAN Innovative SME မ်ား၊ ASEAN Top SME မ်ားကို ခ်ိတ္ဆက္လ်က္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ဝန္ေဆာင္မႈ မ်ားေပးလ်က္ရွိပါသည္။ ျပည္သူလူထု၏ လူမႈ-စီးပြားေရး အဆင့္အတန္းျမင့္မားတိုးတက္ေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားစီးပြား ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အဓိကမ႑ိဳင္ျဖစ္ေသာ အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အသင္းဝင္ ၂၇ ဦးပါဝင္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ဥကၠ႒အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ေသာ အေသးစားႏွင့္အလတ္စား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဗဟိုေကာ္မတီကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ မိမိတို႔ႏိုင္ငံတြင္ SME ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈသည္ အလြန္အေရးပါ လ်က္ရွိၿပီး လုပ္ငန္းစုစုေပါင္း ၉ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ွSME မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္း ၇ဝ ရာခိုင္ ႏႈန္းကို SME မွ ဖန္တီးရရွိေစပါသည္။
အာဆီယံကုန္စည္ကုန္သြယ္ေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ အရ အေကာက္ခြန္မ်ား ေလွ်ာ့ခ်/ပယ္ဖ်က္ေပးလ်က္ ရွိပါသည္။ ယခင္ကတင္သြင္းခြင့္မျပဳခဲ့ေသာ ကုန္စည္မ်ားအား လြတ္လပ္စြာတင္သြင္းခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီး ပုိ႔ကုန္ ပိုမို တင္ပို႔ႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ အေျခခံစားကုန္မ်ားအား လြတ္လပ္စြာ တင္ပို႔ခြင့္ျပဳခဲ့ပါသည္။ ပို႔ကုန္/သြင္းကုန္ လိုင္စင္မ်ား Online စနစ္ျဖင့္ လြယ္ကူစြာ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္ရန္ ေဆာင္ရြက္ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ၂ဝ၁၅ အတြင္း အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားအားလံုး ေဆာင္ရြက္ရမည့္ ကိုယ္တိုင္ ပင္ရင္းႏိုင္ငံ သက္ေသခံလက္မွတ္ ထုတ္ေပး ေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ selfcertification pilot project (1)တြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။
အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားတြင္ စားသံုးသူမ်ား ထိခိုက္နစ္နာမႈ မ်ားျဖစ္ေပၚလာပါက အေရးယူေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္သည့္ website ကို မေလးရွားႏိုင္ငံ၏ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ တည္ေထာင္ခဲ့ပါသည္။ ယင္းအမည္မွာ www.aseanconsumer.org ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လည္း ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ မတ္လ ၁၄ ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္အတည္ျပဳခ်က္ျဖင့္ စားသံုးသူမ်ား အကာ အကြယ္ေပးေရးဥပေဒကိုျပ႒ာန္းၿပီး ႏိုင္ငံတစ္ဝန္းရွိ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္ ၁ဝ ခုတြင္ စားသံုးသူ ကာကြယ္ေပးေရး႐ံုးမ်ား ဖြဲ႕စည္းၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ အသိဉာဏ္ပစၥည္းဆိုင္ရာ မူပိုင္ခြင့္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ကမၻာ့ အသိဉာဏ္ပစၥည္းမူပိုင္ခြင့္အဖြဲ႕ (WIPO) ၏ အကူ အညီျဖင့္ Law 4 ခုျဖစ္သည့္ တီထြင္မႈ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒ (Patent Law) ၊ စက္မႈဒီဇိုင္းမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒ (Industry Design Law)၊ ကုန္အမွတ္တံဆိပ္ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒ (Trade Mark Law) ႏွင့္ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒ (Copy Right Law) စသည့္ Law 4 ခုကို သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနမ်ား မွ ေရးဆြဲခဲ့ရာ ဥပေဒၾကမ္း ေလးခုစလံုးသည္ (၁၁)ႀကိမ္ ေျမာက္ မူၾကမ္းသို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီျဖစ္ပါသည္။
အာဆီယံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ သေဘာတူစာခ်ဳပ္အရ Liberalization လုပ္ရမည့္အပိုင္းမွာ Reservation လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး စက္မႈက႑မွ က႑ခြဲ(၆)ခုကို တိုးတက္ေျဖေလွ်ာ့မႈျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး က႑ခြဲ(၃)ခုကို ပယ္ဖ်က္ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ေျမငွားရမ္းျခင္းတြင္ တိုးတက္ ေျဖေလွ်ာ့မႈကို ကနဦးအေနျဖင့္ ႏွစ္ ၃ဝ ပထမ တိုးခ်ဲ႕ ၁၅ ႏွစ္၊ ေနာက္ ၁၅ ႏွစ္ စုစုေပါင္း ႏွစ္ ၆ဝ အထိ တိုးတက္ေျဖေလွ်ာ့မႈျပဳခဲ့ပါသည္။
အာဆီယံဝန္ေဆာင္မႈက႑တြင္ ဦးစားေပးက႑ေလးခုရွိရာ ယင္းတို႔မွာ ပို႔ေဆာင္ေရးက႑၊ e-ASEAN က႑၊ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈက႑ႏွင့္ ခရီးသြား လုပ္ငန္းက႑တုိ႔ျဖစ္ပါသည္။ က်န္းမာေရး ေစာင့္ ေရွာက္မႈက႑တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ဆရာဝန္ႏွင့္ သူနာျပဳ မ်ားအား က်န္အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားကပါ အသိအမွတ္ျပဳ ရန္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိၿပီး ခရီးသြားလုပ္ငန္းက႑တြင္ ဧည့္လမ္းၫႊန္မွအပ က်န္သည္မ်ားကို ေျဖေလွ်ာ့ေပးခဲ့ ပါသည္။ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ကြၽမ္းက်င္လုပ္သားမ်ား လြတ္လပ္စြာေျပာင္းေရႊ႕လုပ္ကိုင္ႏုိင္ေရးအတြက္ ကုန္စည္ကုန္သြယ္ေရး၊ ဝန္ေဆာင္မႈကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈတုိ႔ကုိ လုပ္ကိုင္သည့္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားဝင္ ထြက္သြားလာမႈ လြယ္ကူေစမည့္ အစီအစဥ္မ်ားကို အိမ္ရွင္ႏုိင္ငံ၏ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားအရ ခြင့္ျပဳရန္ ႏွင့္ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္မတိုင္မီ ေဒသတြင္း ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား လြတ္လပ္စြာစီးဝင္ႏုိင္မႈ လြယ္ကူေစရန္ ႏွင့္ စံခ်ိန္စံၫႊန္းကိုက္ညီမႈရွိေစရန္တို႔ကုိ ေဆာင္ရြက္ လ်က္ရွိပါသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္ စိန္ေခၚမႈမ်ား၊ အခက္အခဲမ်ား အတားအဆီးမ်ား ရွိေနပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ၏ SME ကို အေျခခံအားျဖင့္ မိ႐ိုးဖလာ SME ၊ သြင္းကုန္အစားထိုး SME ၊ စိုက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ သယံဇာတ တင္ပို႔မႈ အေျခခံေသာ SME ဟူ၍ သံုးမ်ဳိးခဲြျခားႏုိင္သည္။ ယင္းတုိ႔အနက္ SME မိ႐ိုးဖလာလုပ္ငန္းက ၈ဝ ရာခိုင္ ႏႈန္းရွိပါသည္။ ေက်းလက္ႏွင့္ ၿမိဳ႕ငယ္ေလးမ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္ေသာ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအေနျဖင့္ နည္းပညာႏွင့္ ဘ႑ာေရးအေထာက္အပံ့ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရန္ အသိပညာနည္းပါးသကဲ့သုိ႔ သက္ဆိုင္ရာတာဝန္ရွိသူမ်ား အေနျဖင့္လည္း ထိေရာက္ေသာ ပညာေပးမႈနည္းပါး လ်က္ရွိသည္။ SME Focal Center မွ လစဥ္လတိုင္း အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ သင္တန္းမ်ားေပးေနေသာ္ လည္း SME မိ႐ိုးဖလာလုပ္ငန္းကို ရည္မွန္းခ်က္ ထားမႈ နည္းပါးလ်က္ရွိေနေသးသည္။
ကိုယ္တိုင္ပင္ရင္းႏုိင္ငံ သက္ေသခံလက္မွတ္ ထုတ္ ေပးေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လက္ရွိ၌ပင္ အေကာက္ခြန္ ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား ၾကန္႔ၾကာလ်က္ ရွိရာ Form D ကို ထပ္မံအသံုးျပဳရန္ မလိုအပ္ေတာ့ဘဲ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ေၾကညာရာတြင္ အေကာက္ခြန္မွ အရာရွိမ်ား၊ ဆိပ္ကမ္းမွအရာရွိမ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားၾကား ယံုၾကည္မႈပိုမိုတည္ေဆာက္ရန္ လိုအပ္သကဲ့သုိ႔ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအေနျဖင့္လည္း မွန္မွန္ကန္ကန္ေဆာင္ ရြက္မွသာ ေအာင္ျမင္ႏုိင္မည့္နည္း ျဖစ္ပါသည္။
စားသံုးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ေဘးကင္းလံုျခံဳမႈမရွိေသာ ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ျဖဴးသည့္ ထုတ္ကုန္မ်ားမွ အကာအကြယ္ေပးျခင္းႏွင့္ စားသံုးသူ မ်ားအတြက္ အသိပညာဗဟုသုတမ်ား ျဖန္႔ေဝေပး ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ လက္ရွိတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရမွ စားသံုးရန္မသင့္ေသာ အစားအစာမ်ား၊ တားျမစ္ကုန္ ပစၥည္းမ်ားကို အမ်ားျပည္သူသို႔ Print Media မွ တစ္ဆင့္ အသိေပးလ်က္ရွိပါသည္။ အသိဉာဏ္ပစၥည္း ဆိုင္ရာ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒကို ဂ်ပန္ကဲ့သို႔ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အေျခခံပညာေရးအဆင့္မွစ၍ text book တြင္ ပံုႏွိပ္ ထုတ္ေဝသင္ၾကားလ်က္ရွိရာ ကြၽႏု္ပ္တို႔ႏုိင္ငံအေနျဖင့္ လည္း ထုိသို႔ေဆာင္ရြက္ႏုိင္လွ်င္ ပိုမိုေကာင္းမြန္မည္ဟု ထင္ျမင္ယူဆမိသည္။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ေခတ္သစ္စနစ္သစ္သို႔ ေျပာင္းလဲ ေနေသာ မိမိတို႔ႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ေအအီးစီေၾကာင့္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏီွးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား၊ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္း မ်ား၊ အလုပ္အကိုင္ဖန္တီးမႈမ်ား တိုးတက္လာႏုိင္ေပ မည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ပညာရွင္မ်ားက အာဆီယံသည္ အီးယူႏွင့္ ေျမာက္အေမရိက လြတ္လပ္ေသာကုန္သြယ္မႈ ေဒသ (NAFTA)ကဲ့သို႔ ေအာင္ျမင္ေသာအဖဲြ႕ မျဖစ္ ေျမာက္ေသးဟုေဝဖန္ေနေသာ္လည္း လက္ရွိ အာဆီယံ၏ လုပ္ေဆာင္မႈ၊ လႈပ္ရွားမႈႏွင့္ ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ႏုိင္မႈကိုၾကည့္လွ်င္ တစ္ခုတည္းေသာ ေစ်းကြက္ႏွင့္ ထုတ္လုပ္မႈအေျခခံေဒသျဖစ္ရန္ မေဝးကြာ ေတာ့သျဖင့္ ေအာင္ျမင္ေသာအဖဲြ႕ ျဖစ္လာမည္မွာ မလြဲဧကန္ျဖစ္သည္။ ။
From: The Mirror News (ခ်ယ္ရီခ်စ္ေဆြ)
No comments:
Post a Comment